Laserově zpracované nápravy
Cíle projektu
Cílem řešení je dosažení ověřené technologie povrchového zpracování náprav s využitím laserového svazku a vyrobení prototypů takto zpracovaných náprav se zvýšenou odolností proti únavovým lomům. Bude se jednat v první řadě o nápravy železniční ze standardní oceli EA1N používané jako vlečné. Nápravy jsou zpravidla spojeny s koly nalisováním za studena nebo za tepla. Na sedle náprav v důsledku probíhajících mechanických procesů v provozu mohou vzniknout poškození s lomy s fatálními následky. Únavové a korozně - únavové lomy vznikají i na dříku nápravy. Výzkumem vhodných kombinací parametrů laserového povrchového zpracování se předpokládá dosáhnout optimální struktury a vlastností povrchu nápravy v kritických místech, včetně tlakových pnutí a v důsledcích výrazně lepší odolnosti proti lomům.
Klíčová slova
Laser surface treatmentrailway axlesfatigue lifefretting fatigueresidual stresses
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
EPSILON 4 (STA02018TH040)
Hlavní účastníci
SVÚM a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TH04010475 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
LaTrAx - Laser Treated Axles
Anotace anglicky
The aim is to achieve the verified technology of axle laser surface treatment using laser beam and to manufacture prototypes of laser treated axles with increased resistance to fatigue failures. This applies for train axles from EA1N steel, which is used like steel for pulling. Axles are connected with wheels by cold or hot pressing. Because of mechanical processes during operation, can arise defects with very serious results. Fatigue fracture or fatigue-corrosive fracture are formed on the thick of axle. The aim is to achieve optimal structure and surface quality in critical places, by the right choice of combination of parameters of laser surface treatment.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20501 - Materials engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20104 - Transport engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JG - Hutnictví, kovové materiály
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
JP - Průmyslové procesy a zpracování
JR - Ostatní strojírenství
JT - Pohon, motory a paliva
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Jedná se o předběžné údaje, neproběhlo Závěrečné oponentní řízení.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2022
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP23-TA0-TH-U
Datum dodání záznamu
30. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
26 140 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
14 700 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
10 461 tis. Kč
Uznané náklady
26 140 tis. Kč
Statní podpora
14 700 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Materials engineering
Doba řešení
01. 01. 2019 - 31. 12. 2022