Vývoj nového designu železničních náprav s vysokou provozní spolehlivostí
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 4 (SMPO201900001)
Hlavní účastníci
BONATRANS GROUP a.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2019FV40034
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Development of new design of railway axles with high operational reliability
Anotace anglicky
The main objective of the project is a newly developed train axle with a guaranteed service interval of 1.2 million km. To achieve such high fatigue resistance, the effect of appropriately distributed residual stresses will be used. For this purpose, it is necessary to find suitable technology of production and chemical composition of used materials. Induction hardening or rolling will be used to achieve a suitable residual stress profile over the axle cross section. At the same time, the optimal composition of the materials used to achieve the intended effect will be sought. Within the project, a methodology will be developed to accurately determine axle residual fatigue lifetime based on fracture mechanics, taking into account the existence and very inhomogenous distribution of residual stresses across the axle cross section. Different experimental techniques, neutron diffraction, various methods of cutting the axle material, etc. will be used for their exact determination. The properties of newly designed axles will be experimentally verified in 1: 1 scale tests. Based on all obtained experimental results and numerical simulations, a prototype of a new axle with extended service interval will be created. This product is interesting for most of the major buyers of wheelsets (see attached letters of interest) to BONATRANS GROUP, a. s., e.g. GATX, Deutsche Bahn, SNCF or Tatravagónka.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20306 - Audio engineering, reliability analysis
OECD FORD - vedlejší obor
20506 - Coating and films
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
JK - Koroze a povrchové úpravy materiálu<br>JL - Únava materiálu a lomová mechanika<br>JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu je funkční vzorek nápravy s garantovaným servisním intervalem pro zkoušky šíření trhliny a prototyp železniční nápravy s prodlouženým servisním intervalem, který splňuje veškeré požadované charakteristiky, včetně vysokých nároků na únavovou životnost nápravy a její garantovanou bezpečnost i při dlouhém servisním intervalu odpovídajícímu projezdu 1,2 mil. km.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
30. 6. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP23-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
28. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
28 315 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
17 847 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
9 270 tis. Kč