Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
FV40034

Vývoj nového designu železničních náprav s vysokou provozní spolehlivostí

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • Program

    TRIO

  • Veřejná soutěž

    TRIO 4 (SMPO201900001)

  • Hlavní účastníci

    BONATRANS GROUP a.s.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    2019FV40034

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Development of new design of railway axles with high operational reliability

  • Anotace anglicky

    The main objective of the project is a newly developed train axle with a guaranteed service interval of 1.2 million km. To achieve such high fatigue resistance, the effect of appropriately distributed residual stresses will be used. For this purpose, it is necessary to find suitable technology of production and chemical composition of used materials. Induction hardening or rolling will be used to achieve a suitable residual stress profile over the axle cross section. At the same time, the optimal composition of the materials used to achieve the intended effect will be sought. Within the project, a methodology will be developed to accurately determine axle residual fatigue lifetime based on fracture mechanics, taking into account the existence and very inhomogenous distribution of residual stresses across the axle cross section. Different experimental techniques, neutron diffraction, various methods of cutting the axle material, etc. will be used for their exact determination. The properties of newly designed axles will be experimentally verified in 1: 1 scale tests. Based on all obtained experimental results and numerical simulations, a prototype of a new axle with extended service interval will be created. This product is interesting for most of the major buyers of wheelsets (see attached letters of interest) to BONATRANS GROUP, a. s., e.g. GATX, Deutsche Bahn, SNCF or Tatravagónka.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20506 - Coating and films

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    JK - Koroze a povrchové úpravy materiálu<br>JL - Únava materiálu a lomová mechanika<br>JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Projekt dosáhl stanovených cílů a výstupů projektu. Výsledkem řešení projektu je funkční vzorek nápravy s garantovaným servisním intervalem pro zkoušky šíření trhliny a prototyp železniční nápravy s prodlouženým servisním intervalem, který splňuje veškeré požadované charakteristiky, včetně vysokých nároků na únavovou životnost nápravy a její garantovanou bezpečnost i při dlouhém servisním intervalu odpovídajícímu projezdu 1,2 mil. km.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2019

  • Ukončení řešení

    30. 6. 2022

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    1. 4. 2021

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP23-MPO-FV-U

  • Datum dodání záznamu

    28. 6. 2023

Finance

  • Celkové uznané náklady

    27 162 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    17 847 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    9 270 tis. Kč