Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích
Cíle projektu
Cílem tohoto projektu je analýza českých železničních tratí a lokalizování oblasti, kde by vodíkové vlaky byly technickým, ekonomickým a environmentálním řešením oproti jiným technologiím. Tato studie shromáždí počáteční údaje, zejména z neelektrifikovaných železnic, kde je provozována naftová souprava. Prostřednictvím metodiky a softwaru vyvinutého společností SINTEF bude provedena technicko-ekonomické analýza vybraných regionálních tratí a porovnání jednotlivých pohonů vlaků (nafta, baterie, vodík a hybrid). Výsledky umožní identifikovat preferované oblasti s příznivým technologickým, ekonomickým a environmentálním výsledkem pro nasazení vodíkových vlaků a nahradit budoucí vyřazené dieselové vlaky z provozu na neelektrifikované železnici.
Klíčová slova
railwaytrainhydrogentransport sectorhydrogen filling stationgreenhouse gases
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací KAPPA
Veřejná soutěž
KAPPA 1 (STA02019TO010)
Hlavní účastníci
ÚJV Řež, a. s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Regional hydrogen trains on Czech railways
Anotace anglicky
The objective of this project is to analyze the Czech railways and locate areas where hydrogen train technology would be a preferred technical, economic and environmental solution compared with other train technologies. This study will examine and collect initial data especially from the non-electrified railways where diesel train are operated. Through the methodology and software developed by SINTEF, the analysis will generate techno-economic analyses and make a comparison ranking of train technologies solution between diesel, battery, hydrogen and hybrid trains. The results will allow to identify preferred areas with a beneficial techno, economic and environmental outcome by deploying low-emission trains for replacing future decommissioned diesel trains on non-electrified railway.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - vedlejší obor
20104 - Transport engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20501 - Materials engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie
JG - Hutnictví, kovové materiály
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
JP - Průmyslové procesy a zpracování
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2021
Ukončení řešení
30. 4. 2024
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP24-TA0-TO-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
18 194 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
13 148 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
2 846 tis. Kč
Uznané náklady
18 194 tis. Kč
Statní podpora
13 148 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Energy and fuels
Doba řešení
01. 01. 2021 - 30. 04. 2024