Snížení energetické náročnosti a negativních vlivů na životní prostředí u železniční dopravy prostřednictvím přípravy infrastruktury pro vlaky na alternativní pohon
Cíle projektu
Cílem projektu je snížení energetické náročnosti a ekologické zátěže ze železniční dopravy prostřednictvím vývoje metodiky pro přípravu infrastruktury pro vlaky s alternativním pohonem. Jako nástroj pro přípravu infrastruktury bude vyvinuta metodika, která umožní na základě vhodně definovaných technických (jízdní profil trati, konfigurace železničního svršku, grafikon vlakové dopravy) a ekonomických (náklady na vozo kilometr) parametrů tratě, s ohledem na lokální dostupnost zdrojů zvolit pro danou trať vhodný druh alternativního pohonu a pro tento typ pohonu definovat technické požadavky na infrastrukturu (včetně určení pořadí, v jakém tyto změny realizovat). Řešení bude využitelné pro provozovatele tratí, pro objednatele osobní či nákladní dopravy i pro jednotlivé dopravce.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací THÉTA
Veřejná soutěž
THÉTA 4 (STA02021TK040)
Hlavní účastníci
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava / Centrum energetických a environmentálních technologií
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TK04010081 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Reducing energy intensity and environmental burden of rail transport through the modification of infrastructure to make the operation of the alternative-propulsion-system trains possible
Anotace anglicky
The aim of the project is to reduce the energy intensity of railway transport and the environmental burden from it through creating a methodology that will describe the changes in the railway infrastructure needed for local operation of trains with alternative propulsion systems (including the description of the time-plan of the changes). Using appropriate technical (the track profile, the railway superstructure, or the train schedule) and economic (the cost per kilometer) parameters and considering the local availability of resources, the methodology will allow its user to choose the best type of train propulsion system for the specific railway. A user of the methodology can be a railway operator, a train-using transport company, or a customer of such a company.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - vedlejší obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - další vedlejší obor
20104 - Transport engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2022
Ukončení řešení
30. 6. 2024
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP24-TA0-TK-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
3 359 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 948 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
412 tis. Kč
Uznané náklady
3 359 tis. Kč
Statní podpora
2 948 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Energy and fuels
Doba řešení
01. 01. 2022 - 30. 06. 2024