Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací KAPPA
Veřejná soutěž
KAPPA 1 (STA02019TO010)
Hlavní účastníci
ÚJV Řež, a. s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TO01000324 - Dodatek 1 ke smlouvě
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Regional hydrogen trains on Czech railways
Anotace anglicky
The objective of this project is to analyze the Czech railways and locate areas where hydrogen train technology would be a preferred technical, economic and environmental solution compared with other train technologies. This study will examine and collect initial data especially from the non-electrified railways where diesel train are operated. Through the methodology and software developed by SINTEF, the analysis will generate techno-economic analyses and make a comparison ranking of train technologies solution between diesel, battery, hydrogen and hybrid trains. The results will allow to identify preferred areas with a beneficial techno, economic and environmental outcome by deploying low-emission trains for replacing future decommissioned diesel trains on non-electrified railway.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20704 - Energy and fuels
OECD FORD - vedlejší obor
20104 - Transport engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20501 - Materials engineering
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie<br>JG - Hutnictví, kovové materiály<br>JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení<br>JP - Průmyslové procesy a zpracování<br>JT - Pohon, motory a paliva
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
The project was focused on the very immediate topic of deciding substitution of diesel engines, which negatively affect the quality of air during the railway transportation. The main result of the project is the feasibility study and software allowing the modeling and simulating the choice of suitable alternative of specific propulsion technology for the chosen railway line, this result is therefore very needed for the target users, especially the Ministry of transport, the Czech regions and Správa železnic. The evaluation committee states that the application potential is very high. During the project, there were also other results, especially presentations and workshops. These will not be applied further, but it is important to highlight that the results of the project were widely presented, further heightening the application potential. The project also contributed to the programme objective by connecting a Norwegian organisation of SINTEF with Czech enterprises and universities.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2021
Ukončení řešení
30. 4. 2024
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-TO-U
Datum dodání záznamu
27. 6. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
18 481 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
13 425 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
2 846 tis. Kč