Výzkum elektrického kompresoru pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek.
Cíle projektu
Cílem projektu je výzkum a vývoj elektricky poháněného vysokootáčkového kompresoru určeného pro čisté aplikace nových generací pohonných jednotek s palivovými články a jiné aplikace vyžadující kompaktní bezolejový kompresor. Použitá technologie plynových ložisek zajistí, že dodávaný vzduch či jiné médium nebude kontaminováno olejovými mikročásticemi. Díky použití provozního plynu jako mazacího média v ložiscích bude mít navrhované řešení nesrovnatelně nižší ztráty v porovnání s olejovými hydrodynamickými, či kuličkovými ložisky. To vše za předpokladu, nízkých nákladů pro sériovou výrobu. Dílčími cíli projektu jsou výzkumy vysokootáčkového elektromagnetického okruhu, plynových ložisek, měření technických parametrů kompresorů a testování odolnosti a životnosti vysokootáčkových strojů.
Klíčová slova
High speed electric compressorOil-free compressorFuel cell air compressorClean bearing technology
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
TREND
Veřejná soutěž
TREND 3 (STA02020FW030)
Hlavní účastníci
L.K. Engineering, s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
FW03010647 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Research of electrically powered air compressor for clean applications in new generation power units.
Anotace anglicky
The objective of the project is to research and develop an electrically powered compressor for clean applications of new generations of fuel cell units. The electrically driven compressor will be a key component of the clean air supply system. Clean bearings used in this electrically driven compressor will not contaminate the supplied air with oil microparticles. The air as a lubricant which will be used in the robust tilted pad bearing technology makes the system highly efficient in comparison to the oil or ball bearings. Used technology also keeps the lowest possible serial production costs. The project targets are also researches of high-speed electromagnetic systems, gas lubricated bearings and compressor testing and parameter identification and lifetime parameters.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
OECD FORD - hlavní obor
20104 - Transport engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20304 - Aerospace engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
JR - Ostatní strojírenství
JT - Pohon, motory a paliva
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
JV - Kosmické technologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2021
Ukončení řešení
31. 12. 2024
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP24-TA0-FW-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
26 693 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
18 467 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
8 224 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
26 693 tis. Kč
Statní podpora
18 467 tis. Kč
69%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Transport engineering
Doba řešení
01. 01. 2021 - 31. 12. 2024