Modelování opotřebení samovolně vnitřně se hojících elastomerů pro snížení emisí částic a zvýšení životnosti v budoucích koncepcích e-mobility
Cíle projektu
Cíle aplikovaného výzkumu v rámci projektového návrhu jsou shodné s cíli programu Epsilon a relevantního podprogramu. Na základě experimentálního výzkumu vyvinout numerický nástroj pro predikci odolnosti pneumatik vůči oděru a tím zajistit odolnější produkt s nižší produkcí emisí pryžových částic již ve fázi vývoje pneumatik což vede k budoucí produkci výrobků méně náročných na surovinové tak i energetické zdroje a zajistí nižší produkcí emisí CO2. Dalším cílem je s ohledem na rozšiřující se koncept e-mobility, který má vyšší nároky na zatížení pneumatik s ohledem na zvýšenou hmotnost a změnu přenosu kroutícího momentu oproti klasickým vozidlům se spalovacími motory, vytvořit predikční numerický nástroj schopný simulace chování pneumatiky při vyšším zatížení a tím zajistit vývoj pneumatik se sníženým vlivem a dopadem na životní prostředí.
Klíčová slova
ElastomerWearLifetimeDurabilityFatigueExperimentTestingModellingMicro-pollutionDigital Shadow
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně / Rektorát
Druh soutěže
M2 - Mezinárodní spolupráce
Číslo smlouvy
TH80020008 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Modelling Wear of Intrinsically Self-Healing Elastomers for Reduced Particle Emission and Improved Lifetime Performance in Future e-Mobility Concepts
Anotace anglicky
The objectives of the applied research in the project proposal are the same as those of the Epsilon programme and the relevant sub-programme. On the basis of experimental research to develop a numerical tool to predict the abrasion resistance of tires and thus ensure a more durable product with lower production of rubber particle emissions already in the tiyre development phase leading to future production of products less demanding on raw material and energy resources and ensuring lower CO2 emissions. Another objective is to develop a predictive numerical tool capable of simulating tyre behaviour under higher loads, in view of the expanding concept of e-mobility, which has higher demands on tyre loads due to increased weight and change in torque transmission compared to conventional vehicles with internal combustion engines, thus ensuring the development of tires with reduced environmental impact and impact.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
OECD FORD - hlavní obor
20501 - Materials engineering
OECD FORD - vedlejší obor
10404 - Polymer science
OECD FORD - další vedlejší obor
20301 - Mechanical engineering
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)CD - Makromolekulární chemie
JG - Hutnictví, kovové materiály
JP - Průmyslové procesy a zpracování
JR - Ostatní strojírenství
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2022
Ukončení řešení
31. 8. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-TH-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 587 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 750 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
838 tis. Kč
Uznané náklady
5 587 tis. Kč
Statní podpora
4 750 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Materials engineering
Doba řešení
01. 07. 2022 - 31. 08. 2025