Research of advanced developmental dysgraphia diagnosis and rating methods based on quantitative analysis of online handwriting and drawing
Project goals
Developmental dysgraphia (DD), being observed among 10–30% of school-aged children, is a disturbance or difficulty in the production of written language that has to do with the mechanics of writing. Diagnosis and/or rating of DD requires a complex examination including graphomotorical skills and cognitive abilities analysis. Until now, these analyses have been performed mainly subjectively. In the frame of this multidisciplinary project, we are going to propose an objective computerized methodology of memory and visuospatial ability analysis, we are going to research advanced digital graphomotorical skills parameterization, and to propose a new complex DD rating scale (DD-RS) based on the quantitative handwriting/drawing analysis. Finally, we are going to employ the mathematical modelling methods in order to design a system that will rate DD based on the newly proposed scale automatically. Results will be continuously published in journals with impact factor (4 articles), in Czech peer-reviewed journals (4 articles), in conference proceedings (6 papers), and finally in a monograph.
Keywords
developmental dysgraphiaonlinehandwritingdrawinggraphomotoricscognitive abilitiesdiagnosisratingscalequantitative analysisparameterizationmathematical modelling
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Main participants
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
18-16835S
Alternative language
Project name in Czech
Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
Annotation in Czech
Vývojová dysgrafie (DD), vyskytující se u 10–30% dětí školního věku, je porucha nebo obtížnost produkce psaného jazyka, která souvisí s mechanikou psaní. Diagnóza a/nebo hodnocení DD vyžaduje komplexní vyšetření zahrnující analýzu grafomotorických dovedností a kognitivních schopností. Doposud se tyto analýzy provádí především subjektivně. V rámci tohoto multidisciplinárního projektu navrhneme objektivní počítačovou metodu analýzy paměťových a vizuoprostorových schopností, budeme zkoumat pokročilé metody digitální parametrizace grafomotorických dovedností, a navrhneme novou komplexní škálu hodnocení DD (DD-RS), založenou na kvantitativní analýze písma/kresby. Nakonec využijeme matematického modelování a navrhneme systém, který bude hodnotit DD na základě nové škály automaticky. Výsledky budou průběžně publikovány v časopisech s impaktním faktorem (4 články), v recenzovaných českých časopisech (4 články), v konferenčních sbornících (6 článků), a nakonec i v monografii.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
OECD FORD - main branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
OECD FORD - secondary branch
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - another secondary branch
—
AN - Psychology
JA - Electronics and optoelectronics
JB - Sensors, detecting elements, measurement and regulation
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2018
Realization period - end
Dec 31, 2023
Project status
—
Latest support payment
Mar 25, 2020
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP22-GA0-GA-R
Data delivery date
Feb 22, 2022
Finance
Total approved costs
6,261 thou. CZK
Public financial support
5,708 thou. CZK
Other public sources
553 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
6 261 CZK thou.
Public support
5 708 CZK thou.
91%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Psychology (including human - machine relations)
Solution period
01. 01. 2018 - 31. 12. 2023