Innovation of design and diagnostic methods for road pavements
Project goals
The proposed project is solving an essential innovation of design methods for asphalt and concrete road pavement with respect to the load modelling by means of heavy vehicles, to the mathematical model of road structure, to the condition of load and traffic and to the expression of the fatigue strength with the main aim concerning the optimum design procedures arranging a required bearing capacity of road pavements. Quite new conception will be used during diagnostics of asphalt pavement by means of deflectographs and during following analysis of its residual bearing capacity and during its overlay design. The parametres of road structure will be identified by means of the back calculation based on the deflectionbowl measurement. They will be used forthe road structure analysis and for its overlay design. The obtained results will correct the design method for new road pavements. The complete diagnostic and design system will help during the important decis
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
—
Main participants
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta stavební
Contest type
—
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Inovace dimenzačních a diagnostických metod pro konstrukce vozovek
Annotation in Czech
Navrhovaný projekt řeší zásadní inovaci dimenzačních postupů pro konstrukce asfaltových a cementobetonových vozovek na pozemních komunikacích s ohledem na simulaci dopravního zatížení těžkými vozidly, na matematický model konstrukce, na podmínky působenía na interpretaci čerpání únavové pevnosti s cílem dosažení optimálních návrhových postupů zajišťujících požadovanou provozní výkonnost a provozní způsobilost vozovek. Zcela nové pojetí bude uplatněno při diagnostice asfaltových vozovek deflektografy a při následné analýze její zbytkové provozní výkonnosti a návrhu jejího zesílení. Metodou zpětného výpočtu budou identifikovány parametry konstrukce na základě měření průhybové mísy povrchu a ty budou následně uplatněny při analýze konstrukce a při návrh ujejího zesílení. Ucelený diagnostický a dimenzační systém tak poslouží kvalifikovanému rozhodování o využití zdrojů na rehabilitaci konstrukcí vozovek naší silniční sítě. Poznatky získané vyhodnocením experimentálních měření budou verifikovat návrhovou
Scientific branches
R&D category
—
CEP classification - main branch
JN - Civil engineering
CEP - secondary branch
JO - Land transport systems and equipment
CEP - another secondary branch
JM - Structural engineering
20101 - Civil engineering
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
20104 - Transport engineering
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
V projektu byla vypracována metoda řešení inverzní úlohy vrstevnatého poloprostoru s uplatněním na zpřesněný výpočet netuhých vozovek. Zdokonalen byl program pro posouzení tuhých vozovek, posuzovaných jako soustava vzájemně spolupůsobících desek, které p
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 1996
Realization period - end
Jan 1, 1998
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP/1999/GA0/GA09GA/V/6:6
Data delivery date
—
Finance
Total approved costs
1,488 thou. CZK
Public financial support
1,369 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 488 CZK thou.
Public support
1 369 CZK thou.
92%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
JN - Civil engineering
Solution period
01. 01. 1996 - 01. 01. 1998