How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
Project goals
Professional induction is considered to be the crucial phase of teacher professional development as it has long-term implications for job satisfaction and career length of teachers.The need for exploration and in-depth analyses of the professional initiation processes in the contemporary Czech setting is obvious. The proposed project adopts a socio-pedagogic perspective and focuses on the processes of novice teachers´ socialisation and its objective determinants. The findings should contribute to the current state-of-the-art in the theory of the teaching profession, namely shed more light on the processes and conditions of teacher professional development. They may help reduce the attrition rate of novice teachers, and they will also be informative for the first phase of teacher professional development, professional adaptation, which is incorporated in the proposal of the career system for teachers in the Czech Republic. The outcomes include a monograph or a monothematic issue of a scientific journal, other articles in scientific journals, and presentations at conferences.
Keywords
novice teacherprofessional socialisationobjective determinants of socialisation processesdropout
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 19 (SGA0201500001)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
15-12956S
Alternative language
Project name in Czech
Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Annotation in Czech
Profesní indukce je považována za rozhodující fázi profesního rozvoje učitele zejména proto, že má dlouhodobý dopad na pracovní spokojenost a délku profesní kariéry učitelů. Potřeba výzkumu a hloubkových analýz procesů profesní iniciace v současném českém prostředí je tedy zřejmá. Předkládaný projekt nahlíží problematiku ze socio-pedagogické perspektivy a zaměřuje se na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivní determinanty. Předpokládá, že výsledky přispějí k současnému stavu poznání v teorii učitelské profese, zejména poskytnou hlubší vhled do procesů a podmínek profesního rozvoje učitelů. Mohou rovněž napomoci snížit míru fluktuace učitelů, kromě toho přinesou zjištění využitelná pro první fázi profesního rozvoje učitelů, profesní adaptaci, která je mj. součástí návrhu kariérního systému učitelů v České republice. Konkrétní výstupy zahrnují monografii nebo editované monotematické číslo odborného časopisu, další články v odborných časopisech a odborná sdělení na konferencích.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The main contribution of the project is the identification of determinants of professional socialization of beginning teachers and predictors of the beginning teachers’ decision to stay or leave of the teaching profession. The project was solved according to the plan, and the project objectives and outputs (publications) were achieved. The project outputs achieved an international impact.
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2015
Realization period - end
Nov 29, 2019
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 5, 2017
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP20-GA0-GA-U/01:1
Data delivery date
Jul 2, 2020
Finance
Total approved costs
3,178 thou. CZK
Public financial support
3,178 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 178 CZK thou.
Public support
3 178 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2015 - 29. 11. 2019