English teachers’ professional vision in/on action in communicative activities from the perspective of eye tracking
Project goals
The project aims to advance our understanding of teachers’ professional vision (PV). PV refers to the knowledge-based processes of noticing and reasoning about classroom situations that guide teacher actions. The project focusses on student teachers and experienced teachers of English as a foreign language and their PV in/on action in communicative classroom situations. It aims to explore: English (student) teachers’ PV in action in communicative activities; the differences in (student) teachers’ PV in action and on action; the differences in experienced teachers’ and student teachers’ PV in/on action. The specific focus is on the visual attention aspect of PV. Eye tracking data will be complemented by other methods of data collection (video recordings; teacher interviews; stimulated recall) and analysed both quantitatively and qualitatively. The project outcome will be a series of papers in national and international journals. The findings will contribute to our knowledge of teachers’ thinking and actions, professional development processes, and teacher education in general.
Keywords
professional visioneye trackingEnglish language teachingteacher researchstudent teachers
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
17-15467S
Alternative language
Project name in Czech
Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Annotation in Czech
Projekt si klade za cíl rozšířit naše poznání profesního vidění učitelů. Profesní vidění odkazuje ke znalostně založeným procesům všímání si a promýšlení výukových situací, které pomáhají vést učitelovo jednání. Projekt se soustřeďuje na studenty učitelství a zkušené učitele angličtiny jako cizího jazyka a jejich profesní vidění v/po akci ve výukových situacích zaměřených na komunikaci. Cílem je prozkoumat: profesní vidění (PV) studentů/učitelů anglického jazyka v akci při komunikačních aktivitách; rozdíly v PV studentů/učitelů v akci a po akci; rozdíly v PV v/po akci mezi studenty učitelství a zkušenými učiteli. Projekt se bude zaměřovat především na vizuální pozornost jakožto aspekt profesního vidění. Metoda eye trackingu bude doplněna o další způsoby sběru dat (videozáznamy, rozhovory, stimulované vybavování). Data budou analyzována jak kvalitativními, tak kvantitativními způsoby. Výstupem projektu bude série článků v národních a mezinárodních časopisech. Získané poznatky přispějí jak k rozvoji našeho poznání myšlení a jednání učitelů, tak učitelského vzdělávání.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2017
Realization period - end
Dec 31, 2021
Project status
—
Latest support payment
Apr 10, 2019
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Data delivery date
Feb 22, 2021
Finance
Total approved costs
3,001 thou. CZK
Public financial support
2,886 thou. CZK
Other public sources
115 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
3 001 CZK thou.
Public support
2 886 CZK thou.
96%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021