All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

English teachers’ professional vision in/on action in communicative activities from the perspective of eye tracking

Project goals

The project aims to advance our understanding of teachers’ professional vision (PV). PV refers to the knowledge-based processes of noticing and reasoning about classroom situations that guide teacher actions. The project focusses on student teachers and experienced teachers of English as a foreign language and their PV in/on action in communicative classroom situations. It aims to explore: English (student) teachers’ PV in action in communicative activities; the differences in (student) teachers’ PV in action and on action; the differences in experienced teachers’ and student teachers’ PV in/on action. The specific focus is on the visual attention aspect of PV. Eye tracking data will be complemented by other methods of data collection (video recordings; teacher interviews; stimulated recall) and analysed both quantitatively and qualitatively. The project outcome will be a series of papers in national and international journals. The findings will contribute to our knowledge of teachers’ thinking and actions, professional development processes, and teacher education in general.

Keywords

professional visioneye trackingEnglish language teachingteacher researchstudent teachers

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 21 (SGA0201700001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    17-15467S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu

  • Annotation in Czech

    Projekt si klade za cíl rozšířit naše poznání profesního vidění učitelů. Profesní vidění odkazuje ke znalostně založeným procesům všímání si a promýšlení výukových situací, které pomáhají vést učitelovo jednání. Projekt se soustřeďuje na studenty učitelství a zkušené učitele angličtiny jako cizího jazyka a jejich profesní vidění v/po akci ve výukových situacích zaměřených na komunikaci. Cílem je prozkoumat: profesní vidění (PV) studentů/učitelů anglického jazyka v akci při komunikačních aktivitách; rozdíly v PV studentů/učitelů v akci a po akci; rozdíly v PV v/po akci mezi studenty učitelství a zkušenými učiteli. Projekt se bude zaměřovat především na vizuální pozornost jakožto aspekt profesního vidění. Metoda eye trackingu bude doplněna o další způsoby sběru dat (videozáznamy, rozhovory, stimulované vybavování). Data budou analyzována jak kvalitativními, tak kvantitativními způsoby. Výstupem projektu bude série článků v národních a mezinárodních časopisech. Získané poznatky přispějí jak k rozvoji našeho poznání myšlení a jednání učitelů, tak učitelského vzdělávání.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

  • CEP - another secondary branch

  • 50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2017

  • Realization period - end

    Dec 31, 2021

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 10, 2019

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP21-GA0-GA-R/13:1

  • Data delivery date

    Feb 22, 2021

Finance

  • Total approved costs

    3,001 thou. CZK

  • Public financial support

    2,886 thou. CZK

  • Other public sources

    115 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK