All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace)

Project goals

Due to social circumstances and political development, society is increasingly more diverse and multilingualism is becoming a reality. This development has an impact on educational context: schools are becoming spaces, where students with various linguistic repertoires meet. The main aim of this project is to explore how the multilingual social spaces in schools are perceived, produced, realized and lived. For operationalization of multilingual realities we use Lefebvre’s concept of space, conceptions of language regime and language users (language identity). This project is based on multimodal methodological approach including linguistic landscaping, language identity research using language portraits and language situation, focus groups and interviews (with school headmasters, students, teachers and parents). For data analysis, qualitative methods (critical discourse analysis, qualitative content analysis, qualitative document analysis) will be used. The findings will contribute to our better understanding of multilingual reality and will be presented in research papers.

Keywords

Multilingualismsocial spacelanguage regimeurban schoollanguage identitylinguistic landscapelinguistic biography

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 23 (SGA0201900001)

  • Main participants

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    19-12624S

Alternative language

  • Project name in Czech

    Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)

  • Annotation in Czech

    Vzhledem k aktuálnímu společenskému a politickému vývoji roste diverzita ve společnosti a mnohojazyčnost se stává realitou. Tento vývoj má dopad i na vzdělávání: školy se stávají prostorem, kde se setkávají žáci s různým jazykovým repertoárem. Proto je hlavním cílem projektu prozkoumat, jak je vnímán, konstituován, realizován a jak je žitý mnohojazyčný sociální prostor školy. Pro operacionalizaci mnohojazyčné reality je užito Lefebvrovy koncepce sociálního prostoru, koncepce jazykového režimu a jazykové identity (ve smyslu uživatelů jazyka). Tento projekt je založen na multimodálním metodologickém přístupu zahrnujícím zkoumání jazykové krajiny, jazykové identity pomocí jazykových portrétů a jazykových situací, ohniskové skupiny a rozhovory (s učiteli, žáky, řediteli a rodiči). Bude využito kvalitativních metod analýzy dat (kritická diskursivní analýza, kvalitativní obsahová analýza, kvalitativní analýza dokumentů). Výsledky přispějí k lepšímu porozumění mnohojazyčné reality a budou prezentovány v odborných časopisech.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • OECD FORD - main branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - secondary branch

  • OECD FORD - another secondary branch

  • AM - Pedagogy and education

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2019

  • Realization period - end

    Jun 30, 2022

  • Project status

  • Latest support payment

    Apr 1, 2022

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP23-GA0-GA-R

  • Data delivery date

    Jun 26, 2023

Finance

  • Total approved costs

    2,917 thou. CZK

  • Public financial support

    2,785 thou. CZK

  • Other public sources

    132 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

2 917 CZK thou.

Public support

2 785 CZK thou.

95%


Provider

Czech Science Foundation

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Solution period

01. 01. 2019 - 30. 06. 2022