School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace)
Project goals
Due to social circumstances and political development, society is increasingly more diverse and multilingualism is becoming a reality. This development has an impact on educational context: schools are becoming spaces, where students with various linguistic repertoires meet. The main aim of this project is to explore how the multilingual social spaces in schools are perceived, produced, realized and lived. For operationalization of multilingual realities we use Lefebvre’s concept of space, conceptions of language regime and language users (language identity). This project is based on multimodal methodological approach including linguistic landscaping, language identity research using language portraits and language situation, focus groups and interviews (with school headmasters, students, teachers and parents). For data analysis, qualitative methods (critical discourse analysis, qualitative content analysis, qualitative document analysis) will be used. The findings will contribute to our better understanding of multilingual reality and will be presented in research papers.
Keywords
Multilingualismsocial spacelanguage regimeurban schoollanguage identitylinguistic landscapelinguistic biography
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 23 (SGA0201900001)
Main participants
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
19-12624S
Alternative language
Project name in Czech
Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Annotation in Czech
Vzhledem k aktuálnímu společenskému a politickému vývoji roste diverzita ve společnosti a mnohojazyčnost se stává realitou. Tento vývoj má dopad i na vzdělávání: školy se stávají prostorem, kde se setkávají žáci s různým jazykovým repertoárem. Proto je hlavním cílem projektu prozkoumat, jak je vnímán, konstituován, realizován a jak je žitý mnohojazyčný sociální prostor školy. Pro operacionalizaci mnohojazyčné reality je užito Lefebvrovy koncepce sociálního prostoru, koncepce jazykového režimu a jazykové identity (ve smyslu uživatelů jazyka). Tento projekt je založen na multimodálním metodologickém přístupu zahrnujícím zkoumání jazykové krajiny, jazykové identity pomocí jazykových portrétů a jazykových situací, ohniskové skupiny a rozhovory (s učiteli, žáky, řediteli a rodiči). Bude využito kvalitativních metod analýzy dat (kritická diskursivní analýza, kvalitativní obsahová analýza, kvalitativní analýza dokumentů). Výsledky přispějí k lepšímu porozumění mnohojazyčné reality a budou prezentovány v odborných časopisech.
Scientific branches
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2019
Realization period - end
Jun 30, 2022
Project status
—
Latest support payment
Apr 1, 2022
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP23-GA0-GA-R
Data delivery date
Jun 26, 2023
Finance
Total approved costs
2,917 thou. CZK
Public financial support
2,785 thou. CZK
Other public sources
132 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
2 917 CZK thou.
Public support
2 785 CZK thou.
95%
Provider
Czech Science Foundation
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Solution period
01. 01. 2019 - 30. 06. 2022