All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Intellectualy Gifted Children with Dyslexia

Project goals

Proposed project is conceptually and methodologically linked to the post-doc GAČR project, which postulated a hypothesis about the existence of suspectively significant socio-emotional problems of intellectually gifted children with a handicap, namely with the conduct and learning disabilities. Gifted children with disabilities form, according to competent resources, an extremely heterogeneous group of children, with respect to school and psychic problems, special needs and consequently with respect todiagnostical and interventional approaches towards them. The goal of the presented project is to conduct the individual clinical assessment of cognitive abilities (profile) of a selected group, to compare the magnitude of the disparities between theirstrengths and weaknesses, to describe, analyse and specify possible significant differences in teachers and parental evaluations of child s abilities and handicaps and consequently, to explain possible negative interference of these judgements with full

Keywords

talentgiftedtalentdyslexia

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/06/0676

Alternative language

  • Project name in Czech

    Rozumově nadané děti s dyslexií

  • Annotation in Czech

    Proponovaný projekt navazuje koncepčně a částečně metodologicky na problematiku post-doktorandského grantu GAČR který postuloval hypotézu o existenci suspektně závažných sociálních a emocionálních problémů rozumově nadaných dětí s handicapem, nejčastějise specifickou vývojovou poruchou učení a chování. Právě tato skupina dětí bývá velmi obtížně identifikovatelná, nemůže vhodně kompenzovat existující dílčí handicap, ani rozvíjet mimořádné schopnosti, nadání. To se následně projevuje v sociální a emočnímaladaptaci a v neadekvátní evaluaci vlastních schopností i nedostatků. Hlavním cílem proponovaného projektu je provést detailní klinický výzkum k popsání typického profilu rozumových schopností u nadaných dětí s poruchou učení (dyslexií), k odhalení kompenzačních strategií a k výzkumu sociální a emoční adaptace těchto dětí. Navržený postup umožní zjistit a popsat, vliv předpokládaných diskrepancí mezi dílčími schopnostmi zkoumaných dětí na hodnocení školního výkonu dětmi, rodiči a učiteli,

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AN - Psychology

  • CEP - secondary branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - another secondary branch

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    Presented research was focused on problems of identification and diagnostics of highly able gifted children with dyslexia. We came to a conclusion that identification process by it selves and consequently the process of selection of representative sample

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2006

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 25, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GA-U/02:2

  • Data delivery date

    Oct 22, 2009

Finance

  • Total approved costs

    666 thou. CZK

  • Public financial support

    666 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK