All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Risks and opportunities of transition from basic to secondary school

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/06/1656

Alternative language

  • Project name in Czech

    Rizika a příležitosti přechodu ze základní školy na střední školu

  • Annotation in Czech

    Vzdělanostní nerovnosti pramení z rozdílů ve schopnostech a dosažených výsledcích žáků, ale také ze strukturálních bariér daných mírou otevřenosti školského systému. Záměrem výzkumného projektu je popsat proces výběru střední školy, který tyto faktory reflektuje a reaguje na ně, a roli jednotlivých aktérů v něm - tj. rodičů, žáků a učitelů. Cílem projektu je dále identifikovat vliv rodinného zázemí a sociálního původu na šance uspět v tranzici na učňovské, odborné a všeobecně-vzdělávací střední školy.Zatímto účelem má předkládaný projekt longitudinální charakter s využitím kvantitativních i kvalitativních metod sběru dat a jejich analýzy. Hlavním výstupem projektu bude empiricky podložená komplexní studie o přechodu ze ZŠ na SŠ, na jejímž základě budezpracována monografická publikace dostupná širší zainteresované veřejnosti a doporučení pro vzdělávací politiku.

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AO - Sociology, demography

  • CEP - another secondary branch

  • OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project aimed to provide an analysis of the processes of secondary school choice, to identify the factors that influence this choice and to characterize the role of various actors involved in this processes - students, their parents, teachers. Resear

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2006

  • Realization period - end

    Dec 31, 2008

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 25, 2008

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP09-GA0-GA-U/02:2

  • Data delivery date

    Oct 22, 2009

Finance

  • Total approved costs

    1,967 thou. CZK

  • Public financial support

    1,967 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK