Risks and opportunities of transition from basic to secondary school
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/06/1656
Alternative language
Project name in Czech
Rizika a příležitosti přechodu ze základní školy na střední školu
Annotation in Czech
Vzdělanostní nerovnosti pramení z rozdílů ve schopnostech a dosažených výsledcích žáků, ale také ze strukturálních bariér daných mírou otevřenosti školského systému. Záměrem výzkumného projektu je popsat proces výběru střední školy, který tyto faktory reflektuje a reaguje na ně, a roli jednotlivých aktérů v něm - tj. rodičů, žáků a učitelů. Cílem projektu je dále identifikovat vliv rodinného zázemí a sociálního původu na šance uspět v tranzici na učňovské, odborné a všeobecně-vzdělávací střední školy.Zatímto účelem má předkládaný projekt longitudinální charakter s využitím kvantitativních i kvalitativních metod sběru dat a jejich analýzy. Hlavním výstupem projektu bude empiricky podložená komplexní studie o přechodu ze ZŠ na SŠ, na jejímž základě budezpracována monografická publikace dostupná širší zainteresované veřejnosti a doporučení pro vzdělávací politiku.
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AO - Sociology, demography
CEP - another secondary branch
—
OECD FORD - equivalent branches <br>(according to the <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">converter</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50401 - Sociology<br>50402 - Demography<br>50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)<br>50704 - Environmental sciences (social aspects)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project aimed to provide an analysis of the processes of secondary school choice, to identify the factors that influence this choice and to characterize the role of various actors involved in this processes - students, their parents, teachers. Resear
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2006
Realization period - end
Dec 31, 2008
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 25, 2008
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP09-GA0-GA-U/02:2
Data delivery date
Oct 22, 2009
Finance
Total approved costs
1,967 thou. CZK
Public financial support
1,967 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK