All
All

What are you looking for?

All
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teachers in the late phase of their career

Project goals

The project is focused on the issues concerning the professional activity of the teachers in the late phase of their career. The age structure of teachers in all economically advanced countries (incl. CR) is changing and the proportion of teachers of higher age groups is growing. The presumption is that a teacher in the late phase of his/her career is the most experienced one, but the natural changes in psyche due to one's growing older, changes in interpersonal relations and in the social status andsocial role are reflected in the manner of the pursuit of the profession. The aim of the project is to identify the main circumstances of the professional activity of man/woman teachers at basic schools in the late phase of their career (teachers with morethan 20 years of practical experience). The goal of the research project will be to describe the psychological, educational and social aspects of the professional life of teachers in the late phase of their career and to indicate the circumstances

Keywords

teachercareerin service teacher training

Public support

  • Provider

    Czech Science Foundation

  • Programme

    Standard projects

  • Call for proposals

    Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)

  • Main participants

  • Contest type

    VS - Public tender

  • Contract ID

    406/08/0176

Alternative language

  • Project name in Czech

    Učitelé v pozdní fázi kariéry

  • Annotation in Czech

    Projekt je  zaměřen na problematiku profesního působení učitelů v pozdní fázi jejich kariéry. Věková struktura učitelstva se ve všech ekonomicky vyspělých zemích mění a zvyšuje se podíl učitelů vyšších věkových kategorií. To je i případ ČR. Předpokládá se, že učitel nacházející se v pozdní fázi kariéry, je nejzkušenější, do způsobu vykonávání profese se však promítají přirozené změny psychiky vlivem stárnutí, změny v interpersonálních vztazích a v sociálním postavení a roli. Záměrem projektu je poznat hlavní okolnosti profesního fungování učitelů/učitelek základních škol v pozdní fázi jejich kariéry (učitelé /učitelky s více jak 20-letou praxí, nad 50 let věku). Cílem výzkumného projektu bude popsat psychologické, pedagogické i některé sociologické aspekty profesionálního působení učitelů v pozdní fázi kariéry a naznačit okolnosti a možnosti rozvoje a využívání jejich pedagogického i osobnostního potenciálu pro rozvoj školy. Pro řešení projektu využijeme kombinaci kvantitativních a kvalitativních

Scientific branches

  • R&D category

    ZV - Basic research

  • CEP classification - main branch

    AM - Pedagogy and education

  • CEP - secondary branch

    AN - Psychology

  • CEP - another secondary branch

  • 50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Completed project evaluation

  • Provider evaluation

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Project results evaluation

    The project improved the theoretical and empirical understanding of the work of teachers aged over 50 in basic schools. Both quantitative and qualitative research methods were used to achieve the aims. In the first stage of the investigation the team ofresearchers gathered and organised information from Czech and foreign literature and using focus groups with junior and senior teachers they iden

Solution timeline

  • Realization period - beginning

    Jan 1, 2008

  • Realization period - end

    Dec 31, 2010

  • Project status

    U - Finished project

  • Latest support payment

    Apr 16, 2010

Data delivery to CEP

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Data delivery code

    CEP11-GA0-GA-U/03:3

  • Data delivery date

    Feb 9, 2015

Finance

  • Total approved costs

    1,512 thou. CZK

  • Public financial support

    1,512 thou. CZK

  • Other public sources

    0 thou. CZK

  • Non public and foreign sources

    0 thou. CZK

Basic information

Recognised costs

1 512 CZK thou.

Public support

1 512 CZK thou.

100%


Provider

Czech Science Foundation

CEP

AM - Pedagogy and education

Solution period

01. 01. 2008 - 31. 12. 2010