Teachers in the late phase of their career
Project goals
The project is focused on the issues concerning the professional activity of the teachers in the late phase of their career. The age structure of teachers in all economically advanced countries (incl. CR) is changing and the proportion of teachers of higher age groups is growing. The presumption is that a teacher in the late phase of his/her career is the most experienced one, but the natural changes in psyche due to one's growing older, changes in interpersonal relations and in the social status andsocial role are reflected in the manner of the pursuit of the profession. The aim of the project is to identify the main circumstances of the professional activity of man/woman teachers at basic schools in the late phase of their career (teachers with morethan 20 years of practical experience). The goal of the research project will be to describe the psychological, educational and social aspects of the professional life of teachers in the late phase of their career and to indicate the circumstances
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Standard projects
Call for proposals
Standardní projekty 11 (SGA02008GA-ST)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
406/08/0176
Alternative language
Project name in Czech
Učitelé v pozdní fázi kariéry
Annotation in Czech
Projekt je zaměřen na problematiku profesního působení učitelů v pozdní fázi jejich kariéry. Věková struktura učitelstva se ve všech ekonomicky vyspělých zemích mění a zvyšuje se podíl učitelů vyšších věkových kategorií. To je i případ ČR. Předpokládá se, že učitel nacházející se v pozdní fázi kariéry, je nejzkušenější, do způsobu vykonávání profese se však promítají přirozené změny psychiky vlivem stárnutí, změny v interpersonálních vztazích a v sociálním postavení a roli. Záměrem projektu je poznat hlavní okolnosti profesního fungování učitelů/učitelek základních škol v pozdní fázi jejich kariéry (učitelé /učitelky s více jak 20-letou praxí, nad 50 let věku). Cílem výzkumného projektu bude popsat psychologické, pedagogické i některé sociologické aspekty profesionálního působení učitelů v pozdní fázi kariéry a naznačit okolnosti a možnosti rozvoje a využívání jejich pedagogického i osobnostního potenciálu pro rozvoj školy. Pro řešení projektu využijeme kombinaci kvantitativních a kvalitativních
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
AN - Psychology
CEP - another secondary branch
—
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The project improved the theoretical and empirical understanding of the work of teachers aged over 50 in basic schools. Both quantitative and qualitative research methods were used to achieve the aims. In the first stage of the investigation the team ofresearchers gathered and organised information from Czech and foreign literature and using focus groups with junior and senior teachers they iden
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2008
Realization period - end
Dec 31, 2010
Project status
U - Finished project
Latest support payment
Apr 16, 2010
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP11-GA0-GA-U/03:3
Data delivery date
Feb 9, 2015
Finance
Total approved costs
1,512 thou. CZK
Public financial support
1,512 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Basic information
Recognised costs
1 512 CZK thou.
Public support
1 512 CZK thou.
100%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2008 - 31. 12. 2010