Role of Semiotic Representations in Mathematics Education
Project goals
The proposed research will be focused on the questions of understanding and on the investigation of the role of semiotic representations in the mathematics education. The ability to interpret and transform different systems of representation as well as ability to distinguish object and its representation are important assumptions for understanding in mathematics. According to the results of current research is the semiotic presented as (a) the optimal theoretical background for investigation of these aspects and (b) a possible starting point for clarification of various conceptions of representations and their mutual relations. For this reason the proposed project is aimed at investigation of problems of representations of mathematical objects from thepoint of view of semiotics. In the theoretical area its goal is to contribute to formulation of starting points of semiotic approaches in the didactics of mathematics and to perform their comparison. The result of experimental work on the project
Keywords
Public support
Provider
Czech Science Foundation
Programme
Post-graduate (doctorate) grants
Call for proposals
Postdoktorandské granty 4 (SGA02003GA2PD)
Main participants
—
Contest type
VS - Public tender
Contract ID
—
Alternative language
Project name in Czech
Role sémiotických reprezentací v matematickém vzdělávání
Annotation in Czech
Plánovaný výzkum bude zaměřen na otázky porozumění a na zkoumání role sémiotických reprezentací v matematickém vzdělávání. Dovednost interpretovat a transformovat různé systémy reprezentace stejně jako schopnost rozlišit objekt a jeho reprezentace jsou důležitými předpoklady pro porozumění v matematice. Podle výsledků současných výzkumů je sémiotika prezentována jako (a) optimální teoretický základ pro zkoumání těchto aspektů a (b) možné východisko pro ujasnění různých pojetí reprezentací v didaktice matematiky a jejich vzájemných vztahů. Z tohoto důvodu je navrhovaný projekt zaměřen na zkoumání problematiky reprezentací matematických objektů z hlediska sémiotiky. V teoretické oblasti je jeho cílem přispět k zformulování východisek sémiotických přístupů v didaktice matematiky a provést jejich srovnání. Výsledkem experimentální práce na projektu bude soubor jevů týkajících se komunikačních a poznávacích procesů ve vyučování matematice utříděný z hlediska sémiotických reprezentací. Jevy budou
Scientific branches
R&D category
ZV - Basic research
CEP classification - main branch
AM - Pedagogy and education
CEP - secondary branch
—
CEP - another secondary branch
—
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Completed project evaluation
Provider evaluation
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Project results evaluation
The main goal of the project was to look for ways of diagnosing the level of understanding of mathematical concepts and to investigate the role of semiotic representations in mathematics education. Important results were reached on the basis of the confr
Solution timeline
Realization period - beginning
Jan 1, 2003
Realization period - end
Jan 1, 2006
Project status
U - Finished project
Latest support payment
—
Data delivery to CEP
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data delivery code
CEP07-GA0-GP-U/03:2
Data delivery date
Oct 16, 2007
Finance
Total approved costs
568 thou. CZK
Public financial support
568 thou. CZK
Other public sources
0 thou. CZK
Non public and foreign sources
0 thou. CZK
Recognised costs
568 CZK thou.
Public support
568 CZK thou.
0%
Provider
Czech Science Foundation
CEP
AM - Pedagogy and education
Solution period
01. 01. 2003 - 01. 01. 2006