On the Character of Pedagogical Theory. How to Understand Educational Ideals.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291274" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291274 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
Original language description
Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu aúčelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a "praktickým": formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.
Czech name
O povaze pedagogické teorie aneb jak chápat vychovné ideály?
Czech description
Cílem příspěvku je poukázat na význam filosofické reflexe pro pedagogiku a na nebezpečí skrývající se v redukci vědy na empirický výzkum podléhající specifickým kritériím. Význam filosofie pro pedagogiku, konkrétně způsob, jímž odhaluje vztah mezi tím, co jest a tím, co má být, je demonstrován na příkladu úvahy o výchovných ideálech. Příspěvek se snaží prokázat, že existují dva kořeny pedagogiky - (1) vědecký výzkum konstatující to, co jest (fakta) a (2) filosofické tázání otevírající otázku po smyslu aúčelu výchovy i pedagogické teorie. Výchovné ideály jsou jistě čímsi faktickým a "praktickým": formulujeme je v pojmech a představách, orientují naši pedagogickou zkušenost, ale i budování teorie. Filosofická reflexe však odhaluje, že výchovné ideály nelze redukovat na to, co z nich lze empiricky zachytit v individuálních představách a společenské praxi.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Volume of the periodical
LXIV
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
367-381
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—