Efficient Ways to Support Teaching Chemistry Through ICT from the Perspective of (Prospective) Chemistry Teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10322585" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10322585 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/publikace/11-mezinarodni-seminar-studentu-doktorskeho-studia-oboru-didaktika-chemie" target="_blank" >https://www.natur.cuni.cz/chemie/educhem/publikace/11-mezinarodni-seminar-studentu-doktorskeho-studia-oboru-didaktika-chemie</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů (budoucích) učitelů chemie
Original language description
Požadavek na zvýšení informační gramotnosti žáků i učitelů je v dnešní době zcela oprávněný. Role informačních a komunikačních technologií (ICT) v rozvoji přírodovědné gramotnosti je pak jedna z důležitých i diskutovaných otázek didaktiky chemie. Schopnost využívat technologie v edukačním procesu souvisí s technologicko-pedagogickou znalostí obsahu - důležitou kompetencí učitele v 21. století. Učitelé i studenti učitelství chemie by tak měli být metodicky podporováni k uváženému a efektivnímu využívání různých prvků ICT vzhledem k jejich specifickému charakteru. Příspěvek se zaměřuje na představení dílčích výsledků disertačního výzkumného projektu na téma Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů chemie. Pozornost je tak kromě teoretických východisek věnována zejména metodologii uskutečněného pilotního a výzkumného šetření, jejichž respondenty byli studenti učitelských oborů zaměřených na chemii a učitelé chemie na vyšším stupni sekundárního vzdělávání. Srovnáním postojů těchto dvou skupin k využívání ICT lze doplnit diskusi o uplatnitelnosti ICT ve výuce chemie. V závěru příspěvku jsou diskutována vybraná zjištění, z nichž vyplývá, že učitelé zastávají k zařazení prvků ICT do výuky chemie pozitivnější postoje než studenti učitelství. Zároveň je však zapotřebí na výsledky nazírat kriticky. Nejsou v souladu s očekávanými hodnotami a je nutné je doplnit daty, která lze získat pouze pozorováním reálného edukačního procesu.
Czech name
Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů (budoucích) učitelů chemie
Czech description
Požadavek na zvýšení informační gramotnosti žáků i učitelů je v dnešní době zcela oprávněný. Role informačních a komunikačních technologií (ICT) v rozvoji přírodovědné gramotnosti je pak jedna z důležitých i diskutovaných otázek didaktiky chemie. Schopnost využívat technologie v edukačním procesu souvisí s technologicko-pedagogickou znalostí obsahu - důležitou kompetencí učitele v 21. století. Učitelé i studenti učitelství chemie by tak měli být metodicky podporováni k uváženému a efektivnímu využívání různých prvků ICT vzhledem k jejich specifickému charakteru. Příspěvek se zaměřuje na představení dílčích výsledků disertačního výzkumného projektu na téma Efektivní způsoby podpory výuky chemie prostřednictvím ICT pohledem učitelů chemie. Pozornost je tak kromě teoretických východisek věnována zejména metodologii uskutečněného pilotního a výzkumného šetření, jejichž respondenty byli studenti učitelských oborů zaměřených na chemii a učitelé chemie na vyšším stupni sekundárního vzdělávání. Srovnáním postojů těchto dvou skupin k využívání ICT lze doplnit diskusi o uplatnitelnosti ICT ve výuce chemie. V závěru příspěvku jsou diskutována vybraná zjištění, z nichž vyplývá, že učitelé zastávají k zařazení prvků ICT do výuky chemie pozitivnější postoje než studenti učitelství. Zároveň je však zapotřebí na výsledky nazírat kriticky. Nejsou v souladu s očekávanými hodnotami a je nutné je doplnit daty, která lze získat pouze pozorováním reálného edukačního procesu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
11. Mezinárodní seminář studentů doktorského studia oboru Didaktika chemie (Sborník příspěvků)
ISBN
978-80-87343-59-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
111-116
Publisher name
Nakladatelství P3K s.r.o.
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Nov 16, 2015
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—