Problems in Teaching First Aid from the Perspective of Czech Teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10472695" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10472695 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kM12aox_ds" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kM12aox_ds</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.2.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.2.4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Original language description
Výuka první pomoci je nedílnou součástí Rámcových vzdělávacích programů a bývá realizována v různých předmětech na základních i středních školách. Pedagogové se setkávají s několika různými problémy, které provedení efektivní výuky první pomoci limitují. Na základě zahraničních studií se ukazuje, že se může jednat např. o nedostatek financí, nedostatek učebních pomůcek, času na výuku nebo o nejistotu pedagogů v tom, která témata a postupy první pomoci by měly být vyučovány prioritně či jak obecně výuku koncipovat, aby byla co nejefektivnější. Provedli jsme proto dotazníkové šetření, které slouží jako pilotní podkladová studie pro plánovaný podrobnější výzkum v dané problematice. Respondenty (N=35) byli pedagogové ze základních a středních škol. Ohodnotili sadu vybraných komplikací podle toho, jak moc velký problém z jejich pohledu představují. Výsledky ukázaly, že největším problémem je vzdělání pedagogů v první pomoci (včetně didaktických kompetencí), nedostatek financí a pomůcek. Na základě těchto výsledků jsme navrhli možná řešení daných problémů ve školní praxi a představili soubor doporučení pro plánovanou navazující studii.
Czech name
Problémy ve výuce první pomoci z pohledu českých pedagogů
Czech description
Výuka první pomoci je nedílnou součástí Rámcových vzdělávacích programů a bývá realizována v různých předmětech na základních i středních školách. Pedagogové se setkávají s několika různými problémy, které provedení efektivní výuky první pomoci limitují. Na základě zahraničních studií se ukazuje, že se může jednat např. o nedostatek financí, nedostatek učebních pomůcek, času na výuku nebo o nejistotu pedagogů v tom, která témata a postupy první pomoci by měly být vyučovány prioritně či jak obecně výuku koncipovat, aby byla co nejefektivnější. Provedli jsme proto dotazníkové šetření, které slouží jako pilotní podkladová studie pro plánovaný podrobnější výzkum v dané problematice. Respondenty (N=35) byli pedagogové ze základních a středních škol. Ohodnotili sadu vybraných komplikací podle toho, jak moc velký problém z jejich pohledu představují. Výsledky ukázaly, že největším problémem je vzdělání pedagogů v první pomoci (včetně didaktických kompetencí), nedostatek financí a pomůcek. Na základě těchto výsledků jsme navrhli možná řešení daných problémů ve školní praxi a představili soubor doporučení pro plánovanou navazující studii.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Volume of the periodical
32
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
44-55
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—