Teaching geology yesterday, today and tomorrow – reflections of teachers and students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10486882" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10486882 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3140/zpravy.geol.2024.03" target="_blank" >10.3140/zpravy.geol.2024.03</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků
Original language description
V předkládaném článku byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, přičemž jsme se zaměřili na historický vývoj, současný stav a možnosti budoucího rozvoje. Na základě historického přehledu je zřejmé, že geologie jako věda prošla rychlým vývojem od svého vzniku v 18. století až po současnost. Výuka geologie se v průběhu let výrazně měnila, což ovlivňovalo její postavení v rámci vzdělávacího systému. Přestože byla geologie na českých školách v některých obdobích výrazně potlačena, její význam zůstává nepopiratelný.Současná situace ukazuje, že výuka geologie na základních a středních školách stále čelí mnoha výzvám. SWOT analýzy, které jsme provedli, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie.Silné stránky výuky geologie zahrnují praktické terénní cvičení a exkurze, které umožňují žákům přímý kontakt s přírodninami, a její mezioborové přesahy s chemií, fyzikou a zeměpisem. Důraz na aplikované oblasti, jako je stavebnictví a energetika, přispívá k pochopení praktického významu geologických znalostí. Mezi slabé stránky patří nízký zájem žáků a studentů, nedostatek učebních pomůcek a složitost integrace geologického učiva do jiných předmětů. Frustrace žáků může být způsobena podobností některých vzorků minerálů a hornin, což komplikuje jejich identifikaci. Co se týče hrozeb, jednou z hlavních je nízká motivace učitelů, která se může přenášet i na žáky. Další hrozbou je nedostatečná vybavenost školních přírodovědných sbírek a rizika spojená s terénními cvičeními, jako jsou potenciální nehody a úrazy. Na druhé straně příležitosti zahrnují možnost tandemové výuky a spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Tyto i mnohé další spolupráce mohou do výuky přinést nové materiály a přístupy a zvýšit atraktivitu geologie pro studenty.Za klíčové faktory pro efektivní výuku geologie považujeme nadšené a motivované učitele, praktické ukázky a terénní exkurze, které žákům umožňují přímý kontakt s přírodninami. Důležitou roli hrají také mezipředmětové projekty a využívání moderních technologií, které mohou přiblížit geologické procesy a koncepty studentům srozumitelným a atraktivním způsobem. Budoucí vývoj by měl směřovat k posílení mezipředmětových vazeb, zvýšení podpory a motivace učitelů prostřednictvím dalšího vzdělávání a ke zlepšení materiálního vybavení škol. Důležité je také zaměřit se na popularizaci geologie, aby se tento obor stal atraktivnějším nejen pro studenty, ale i pro širší veřejnost. Významnou roli může hrát spolupráce s vý-zkumnými a vzdělávacími institucemi, které mohou poskytnout odbornou podporu a zdroje. Celkově je nezbytné, aby výuka geologie reagovala na současné výzvy a trendy a tím přispěla k formování komplexního přírodovědného vzdělání, které bude žáky nejen informovat, ale také inspirovat k dalšímu studiu a zájmu o přírodní vědy.
Czech name
Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků
Czech description
V předkládaném článku byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, přičemž jsme se zaměřili na historický vývoj, současný stav a možnosti budoucího rozvoje. Na základě historického přehledu je zřejmé, že geologie jako věda prošla rychlým vývojem od svého vzniku v 18. století až po současnost. Výuka geologie se v průběhu let výrazně měnila, což ovlivňovalo její postavení v rámci vzdělávacího systému. Přestože byla geologie na českých školách v některých obdobích výrazně potlačena, její význam zůstává nepopiratelný.Současná situace ukazuje, že výuka geologie na základních a středních školách stále čelí mnoha výzvám. SWOT analýzy, které jsme provedli, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie.Silné stránky výuky geologie zahrnují praktické terénní cvičení a exkurze, které umožňují žákům přímý kontakt s přírodninami, a její mezioborové přesahy s chemií, fyzikou a zeměpisem. Důraz na aplikované oblasti, jako je stavebnictví a energetika, přispívá k pochopení praktického významu geologických znalostí. Mezi slabé stránky patří nízký zájem žáků a studentů, nedostatek učebních pomůcek a složitost integrace geologického učiva do jiných předmětů. Frustrace žáků může být způsobena podobností některých vzorků minerálů a hornin, což komplikuje jejich identifikaci. Co se týče hrozeb, jednou z hlavních je nízká motivace učitelů, která se může přenášet i na žáky. Další hrozbou je nedostatečná vybavenost školních přírodovědných sbírek a rizika spojená s terénními cvičeními, jako jsou potenciální nehody a úrazy. Na druhé straně příležitosti zahrnují možnost tandemové výuky a spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Tyto i mnohé další spolupráce mohou do výuky přinést nové materiály a přístupy a zvýšit atraktivitu geologie pro studenty.Za klíčové faktory pro efektivní výuku geologie považujeme nadšené a motivované učitele, praktické ukázky a terénní exkurze, které žákům umožňují přímý kontakt s přírodninami. Důležitou roli hrají také mezipředmětové projekty a využívání moderních technologií, které mohou přiblížit geologické procesy a koncepty studentům srozumitelným a atraktivním způsobem. Budoucí vývoj by měl směřovat k posílení mezipředmětových vazeb, zvýšení podpory a motivace učitelů prostřednictvím dalšího vzdělávání a ke zlepšení materiálního vybavení škol. Důležité je také zaměřit se na popularizaci geologie, aby se tento obor stal atraktivnějším nejen pro studenty, ale i pro širší veřejnost. Významnou roli může hrát spolupráce s vý-zkumnými a vzdělávacími institucemi, které mohou poskytnout odbornou podporu a zdroje. Celkově je nezbytné, aby výuka geologie reagovala na současné výzvy a trendy a tím přispěla k formování komplexního přírodovědného vzdělání, které bude žáky nejen informovat, ale také inspirovat k dalšímu studiu a zájmu o přírodní vědy.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Zprávy o geologických výzkumech v roce (Geoscience Research Reports)
ISSN
0514-8057
e-ISSN
2336-5757
Volume of the periodical
57
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
18-27
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85211634132