All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching geology yesterday, today and tomorrow – reflections of teachers and students

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10486882" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10486882 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Bdks9OYghp</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3140/zpravy.geol.2024.03" target="_blank" >10.3140/zpravy.geol.2024.03</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků

  • Original language description

    V předkládaném článku byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, přičemž jsme se zaměřili na historický vývoj, současný stav a možnosti budoucího rozvoje. Na základě historického přehledu je zřejmé, že geologie jako věda prošla rychlým vývojem od svého vzniku v 18. století až po současnost. Výuka geologie se v průběhu let výrazně měnila, což ovlivňovalo její postavení v rámci vzdělávacího systému. Přestože byla geologie na českých školách v některých obdobích výrazně potlačena, její význam zůstává nepopiratelný.Současná situace ukazuje, že výuka geologie na základních a středních školách stále čelí mnoha výzvám. SWOT analýzy, které jsme provedli, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie.Silné stránky výuky geologie zahrnují praktické terénní cvičení a exkurze, které umožňují žákům přímý kontakt s přírodninami, a její mezioborové přesahy s chemií, fyzikou a zeměpisem. Důraz na aplikované oblasti, jako je stavebnictví a energetika, přispívá k pochopení praktického významu geologických znalostí. Mezi slabé stránky patří nízký zájem žáků a studentů, nedostatek učebních pomůcek a složitost integrace geologického učiva do jiných předmětů. Frustrace žáků může být způsobena podobností některých vzorků minerálů a hornin, což komplikuje jejich identifikaci. Co se týče hrozeb, jednou z hlavních je nízká motivace učitelů, která se může přenášet i na žáky. Další hrozbou je nedostatečná vybavenost školních přírodovědných sbírek a rizika spojená s terénními cvičeními, jako jsou potenciální nehody a úrazy. Na druhé straně příležitosti zahrnují možnost tandemové výuky a spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Tyto i mnohé další spolupráce mohou do výuky přinést nové materiály a přístupy a zvýšit atraktivitu geologie pro studenty.Za klíčové faktory pro efektivní výuku geologie považujeme nadšené a motivované učitele, praktické ukázky a terénní exkurze, které žákům umožňují přímý kontakt s přírodninami. Důležitou roli hrají také mezipředmětové projekty a využívání moderních technologií, které mohou přiblížit geologické procesy a koncepty studentům srozumitelným a atraktivním způsobem. Budoucí vývoj by měl směřovat k posílení mezipředmětových vazeb, zvýšení podpory a motivace učitelů prostřednictvím dalšího vzdělávání a ke zlepšení materiálního vybavení škol. Důležité je také zaměřit se na popularizaci geologie, aby se tento obor stal atraktivnějším nejen pro studenty, ale i pro širší veřejnost. Významnou roli může hrát spolupráce s vý-zkumnými a vzdělávacími institucemi, které mohou poskytnout odbornou podporu a zdroje. Celkově je nezbytné, aby výuka geologie reagovala na současné výzvy a trendy a tím přispěla k formování komplexního přírodovědného vzdělání, které bude žáky nejen informovat, ale také inspirovat k dalšímu studiu a zájmu o přírodní vědy.

  • Czech name

    Výuka geověd včera, dnes a zítra – reflexe učitelů a žáků

  • Czech description

    V předkládaném článku byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, přičemž jsme se zaměřili na historický vývoj, současný stav a možnosti budoucího rozvoje. Na základě historického přehledu je zřejmé, že geologie jako věda prošla rychlým vývojem od svého vzniku v 18. století až po současnost. Výuka geologie se v průběhu let výrazně měnila, což ovlivňovalo její postavení v rámci vzdělávacího systému. Přestože byla geologie na českých školách v některých obdobích výrazně potlačena, její význam zůstává nepopiratelný.Současná situace ukazuje, že výuka geologie na základních a středních školách stále čelí mnoha výzvám. SWOT analýzy, které jsme provedli, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie.Silné stránky výuky geologie zahrnují praktické terénní cvičení a exkurze, které umožňují žákům přímý kontakt s přírodninami, a její mezioborové přesahy s chemií, fyzikou a zeměpisem. Důraz na aplikované oblasti, jako je stavebnictví a energetika, přispívá k pochopení praktického významu geologických znalostí. Mezi slabé stránky patří nízký zájem žáků a studentů, nedostatek učebních pomůcek a složitost integrace geologického učiva do jiných předmětů. Frustrace žáků může být způsobena podobností některých vzorků minerálů a hornin, což komplikuje jejich identifikaci. Co se týče hrozeb, jednou z hlavních je nízká motivace učitelů, která se může přenášet i na žáky. Další hrozbou je nedostatečná vybavenost školních přírodovědných sbírek a rizika spojená s terénními cvičeními, jako jsou potenciální nehody a úrazy. Na druhé straně příležitosti zahrnují možnost tandemové výuky a spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Tyto i mnohé další spolupráce mohou do výuky přinést nové materiály a přístupy a zvýšit atraktivitu geologie pro studenty.Za klíčové faktory pro efektivní výuku geologie považujeme nadšené a motivované učitele, praktické ukázky a terénní exkurze, které žákům umožňují přímý kontakt s přírodninami. Důležitou roli hrají také mezipředmětové projekty a využívání moderních technologií, které mohou přiblížit geologické procesy a koncepty studentům srozumitelným a atraktivním způsobem. Budoucí vývoj by měl směřovat k posílení mezipředmětových vazeb, zvýšení podpory a motivace učitelů prostřednictvím dalšího vzdělávání a ke zlepšení materiálního vybavení škol. Důležité je také zaměřit se na popularizaci geologie, aby se tento obor stal atraktivnějším nejen pro studenty, ale i pro širší veřejnost. Významnou roli může hrát spolupráce s vý-zkumnými a vzdělávacími institucemi, které mohou poskytnout odbornou podporu a zdroje. Celkově je nezbytné, aby výuka geologie reagovala na současné výzvy a trendy a tím přispěla k formování komplexního přírodovědného vzdělání, které bude žáky nejen informovat, ale také inspirovat k dalšímu studiu a zájmu o přírodní vědy.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Zprávy o geologických výzkumech v roce (Geoscience Research Reports)

  • ISSN

    0514-8057

  • e-ISSN

    2336-5757

  • Volume of the periodical

    57

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    18-27

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85211634132