All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Use of Reading Strategies in Preschool Education from the Perspective of Kindergarten Teachers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10426064" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10426064 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wczboeVO8F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wczboeVO8F</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol

  • Original language description

    Příspěvek se věnuje problematice rozvoje porozumění předčítanému textu u dětí v předškolním věku. Poukazuje na to, že zahraniční výzkumy doporučují, aby učitelé i v mateřských školách využívali čtenářské strategie jako vhodného postupu podpory zlepšování úrovně porozumění u dětí, a to včetně chápání kauzálních vztahů. V České republice je toto téma v kontextu předškolního vzdělávání málo prozkoumané. Výzkumné šetření bylo vedeno s cílem zjistit, jak učitelé mateřských škol, kteří se v rámci svého dalšího vzdělávání s možností využití čtenářských strategií v mateřských školách setkali, tuto možnost vnímají a využívají v praxi. Výsledky ukázaly, že učitelé jednoznačně vnímají čtenářské strategie jako přínosné, napomáhající jak zlepšení úrovně porozumění, tak zvýšení zájmu o četbu a rozvoje řeči a myšlení dětí. Přesto je ve své praxi pravidelně a cíleně používá pouze necelá polovina dotazovaných. Příčinou je účastnicemi deklarovaná časová náročnost přípravy učitele oproti běžnému předčítání a také určitá míra nepochopení podstaty čtenářských strategií a práce s nimi, způsobená nedostatečným a krátkodobým vzděláváním učitelů v dané oblasti. V závěru příspěvek přináší podněty pro další výzkum a doporučení pro koncipování vzdělávacích akcí pro učitele mateřských škol.

  • Czech name

    Využití čtenářských strategií v předškolním vzdělávání z pohledu učitelek mateřských škol

  • Czech description

    Příspěvek se věnuje problematice rozvoje porozumění předčítanému textu u dětí v předškolním věku. Poukazuje na to, že zahraniční výzkumy doporučují, aby učitelé i v mateřských školách využívali čtenářské strategie jako vhodného postupu podpory zlepšování úrovně porozumění u dětí, a to včetně chápání kauzálních vztahů. V České republice je toto téma v kontextu předškolního vzdělávání málo prozkoumané. Výzkumné šetření bylo vedeno s cílem zjistit, jak učitelé mateřských škol, kteří se v rámci svého dalšího vzdělávání s možností využití čtenářských strategií v mateřských školách setkali, tuto možnost vnímají a využívají v praxi. Výsledky ukázaly, že učitelé jednoznačně vnímají čtenářské strategie jako přínosné, napomáhající jak zlepšení úrovně porozumění, tak zvýšení zájmu o četbu a rozvoje řeči a myšlení dětí. Přesto je ve své praxi pravidelně a cíleně používá pouze necelá polovina dotazovaných. Příčinou je účastnicemi deklarovaná časová náročnost přípravy učitele oproti běžnému předčítání a také určitá míra nepochopení podstaty čtenářských strategií a práce s nimi, způsobená nedostatečným a krátkodobým vzděláváním učitelů v dané oblasti. V závěru příspěvek přináší podněty pro další výzkum a doporučení pro koncipování vzdělávacích akcí pro učitele mateřských škol.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    4

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    77-94

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database