All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Narratology as Challenge for Literary Education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449304" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449304 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Naratologie jako výzva pro literární výchovu

  • Original language description

    Předmět této studie je odvozený od tří základních výzkumných otázek: do jaké míry a jak didaktika literární výchovy využívá naratologické koncepty, v čem může být využití těchto konceptů přínosné a existuje naratologická teorie pro učitele na jedné straně přístupná a na druhé straně dostatečně fundovaná? Tato studie má čtyři hlavní cíle, které odpovídají čtyřem hlavním kapitolám: 1) zformulovat východiska v kontextu aktuálních principů didaktiky literární výchovy ve vztahu k přínosům využití naratologie v literární výchově na 2. stupni základní školy, 2) reflektovat příručku Jak rozumět literárnímu vyprávění? Jiřího Hrabala a její přínosy pro literární výchovu na úrovni koncepce, cílů a metod, 3) vyhodnotit a shrnout dosavadní reflexi naratologie v literární výchově a didaktice literatury, 4) shrnout zjištěné závěry a na jejich základě zformulovat dílčí výzvy naratologických bádání pro současnou literární výchovu. Závěry jsou podrobněji pojednány a shrnuty v závěrečné kapitole, ale stručně je možné říct, že naratologie se v dosavadní konstituci didaktiky literatury prosadila zásadním způsobem (v nejrůznějších podobách a především ve spojitosti s tvořivými přístupy). Naratologie nabízí literární výchově koncepty, jež mohou rozvíjet čtenářskou gramotnost, hlouběji textům rozumět a jež mají přesah i mimo kontext literatury. Zároveň je pole výzev naratologie pro literární výchovu stále dost široké.

  • Czech name

    Naratologie jako výzva pro literární výchovu

  • Czech description

    Předmět této studie je odvozený od tří základních výzkumných otázek: do jaké míry a jak didaktika literární výchovy využívá naratologické koncepty, v čem může být využití těchto konceptů přínosné a existuje naratologická teorie pro učitele na jedné straně přístupná a na druhé straně dostatečně fundovaná? Tato studie má čtyři hlavní cíle, které odpovídají čtyřem hlavním kapitolám: 1) zformulovat východiska v kontextu aktuálních principů didaktiky literární výchovy ve vztahu k přínosům využití naratologie v literární výchově na 2. stupni základní školy, 2) reflektovat příručku Jak rozumět literárnímu vyprávění? Jiřího Hrabala a její přínosy pro literární výchovu na úrovni koncepce, cílů a metod, 3) vyhodnotit a shrnout dosavadní reflexi naratologie v literární výchově a didaktice literatury, 4) shrnout zjištěné závěry a na jejich základě zformulovat dílčí výzvy naratologických bádání pro současnou literární výchovu. Závěry jsou podrobněji pojednány a shrnuty v závěrečné kapitole, ale stručně je možné říct, že naratologie se v dosavadní konstituci didaktiky literatury prosadila zásadním způsobem (v nejrůznějších podobách a především ve spojitosti s tvořivými přístupy). Naratologie nabízí literární výchově koncepty, jež mohou rozvíjet čtenářskou gramotnost, hlouběji textům rozumět a jež mají přesah i mimo kontext literatury. Zároveň je pole výzev naratologie pro literární výchovu stále dost široké.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    14

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    33-48

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database