All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Theory of teaching literature in the historical perspective

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00117305" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00117305 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Teorie výuky literatury v historické perspektivě

  • Original language description

    Publikace poskytuje vhled do vývoje teorie výuky literatury v minulých desetiletích a pokouší se, skrze důslednější poznání minulosti a kritické zhodnocení starších didaktických snah, najít přínos i nedostatky těchto snah jako možné podněty pro teorii současnou. Jako mezník mezi minulostí a současností byl zvolen přelom tisíciletí. Publikace se věnuje především druhé polovině 20. století s pouze velmi stručným shrnutím vývoje předchozího. V centru pozornosti stojí tři nejdůležitější didaktické kategorie, cíle, obsah a metody výuky literatury, a dále specifická a zásadní metodická otázka interpretace uměleckého textu ve škole. Těžiště práce tvoří část věnovaná metodám a samostatně metodě didaktické interpretace, o nichž však nelze pojednávat izolovaně bez vymezení obsahu, který zprostředkovávají, a cílů, k nimž směřují. První kapitola každé ze čtyř částí představuje výsledky první fáze výzkumu – shromáždění literatury k tématu, její analýzu a deskripci spojenou s jistou hierarchizací podle významnosti publikace. Druhá kapitola v každé části publikace obsahuje výsledky druhé, komparační, fáze výzkumu – nalezené vztahy, shody a rozdíly v jednotlivých koncepcích a přístupech, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých didaktických kategorií. Směry, kterými se ubíralo pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy, jsou sledovány po linii kurikulární, stěžejní linii literárněvýchovné teorie a doplňkové linii estetickovýchovné teorie. V části věnované didaktické interpretaci textu jsou hlavní tendence sledovány především v linii literárněvýchovné teorie a v linii literárněvědného pojetí problematiky. Publikace má být orientačním vstupem do prostoru, kterému uceleně zatím nebyla věnována pozornost, ačkoliv tvoří kořeny české didaktiky literární výchovy, které by nebylo vhodné ignorovat, třebaže současnost přináší mnohé nové didaktické podněty a myšlenky.

  • Czech name

    Teorie výuky literatury v historické perspektivě

  • Czech description

    Publikace poskytuje vhled do vývoje teorie výuky literatury v minulých desetiletích a pokouší se, skrze důslednější poznání minulosti a kritické zhodnocení starších didaktických snah, najít přínos i nedostatky těchto snah jako možné podněty pro teorii současnou. Jako mezník mezi minulostí a současností byl zvolen přelom tisíciletí. Publikace se věnuje především druhé polovině 20. století s pouze velmi stručným shrnutím vývoje předchozího. V centru pozornosti stojí tři nejdůležitější didaktické kategorie, cíle, obsah a metody výuky literatury, a dále specifická a zásadní metodická otázka interpretace uměleckého textu ve škole. Těžiště práce tvoří část věnovaná metodám a samostatně metodě didaktické interpretace, o nichž však nelze pojednávat izolovaně bez vymezení obsahu, který zprostředkovávají, a cílů, k nimž směřují. První kapitola každé ze čtyř částí představuje výsledky první fáze výzkumu – shromáždění literatury k tématu, její analýzu a deskripci spojenou s jistou hierarchizací podle významnosti publikace. Druhá kapitola v každé části publikace obsahuje výsledky druhé, komparační, fáze výzkumu – nalezené vztahy, shody a rozdíly v jednotlivých koncepcích a přístupech, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých didaktických kategorií. Směry, kterými se ubíralo pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy, jsou sledovány po linii kurikulární, stěžejní linii literárněvýchovné teorie a doplňkové linii estetickovýchovné teorie. V části věnované didaktické interpretaci textu jsou hlavní tendence sledovány především v linii literárněvýchovné teorie a v linii literárněvědného pojetí problematiky. Publikace má být orientačním vstupem do prostoru, kterému uceleně zatím nebyla věnována pozornost, ačkoliv tvoří kořeny české didaktiky literární výchovy, které by nebylo vhodné ignorovat, třebaže současnost přináší mnohé nové didaktické podněty a myšlenky.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    9788021096295

  • Number of pages

    313

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book