Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F20%3A00118117" target="_blank" >RIV/00216224:14310/20:00118117 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf" target="_blank" >https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Original language description
Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.
Czech name
Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Czech description
Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10500 - Earth and related environmental sciences
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Informace České geografické společnosti
ISSN
1213-1075
e-ISSN
—
Volume of the periodical
39
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
24-31
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—