All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F20%3A00118117" target="_blank" >RIV/00216224:14310/20:00118117 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf" target="_blank" >https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!

  • Original language description

    Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.

  • Czech name

    Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!

  • Czech description

    Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10500 - Earth and related environmental sciences

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Informace České geografické společnosti

  • ISSN

    1213-1075

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    39

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    24-31

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database