All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00016072" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00016072 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School

  • Original language description

    Theoretical background: Research on teachers pedagogical content knowledge (PCK) is one of the prominent fields of Anglo-American educational research. In the context of European research tradition, this field is known as research on didactical transformation (e.g. in German as didaktische Transforamtion). Following L. S. Shulman, pedagogical content knowledge represents the blending of content and pedagogy into an understanding of how particular topics, problems, and issues are organized, represented,and adapted to the diverse interests and abilities of learners and presented for instruction (1987, p. 8). In this special form of teacher's professional knowing and understanding, there are two crucial aspects: a) knowledge of representations of subjectmatter, b) understanding of specific learning difficulties and student conceptions. In Shulman's words teachers' expertise lies in the capacity of the teacher to transform the content knowledge he or she possesses into forms that are ped

  • Czech name

    Dynamická povaha učitelových didaktických znalostí obsahu: Případová (video)studie z výuky fyziky na 2. stupni ZŠ

  • Czech description

    Theoretická východiska: Výzkum učitelových didaktických znalostí obsahu představuje je prominentním zájmem anglo-amerického pedagogického výzkumu. V německé jazykové oblasti je s tímto výzkumem setkáme pod označením: výzkum didaktické transformace (didaktische Transforamtion). Podle L. S. Shulmana představují didaktické znalosti obsahu spojení obahu a didaktiky, které vyúsťuje v učitelovo porozuměni tomu, jak určité problémy, témata a pojmy ve výuce strukturovat, reprezentovat a přizpůsobovat různým zájmům a schopnostem žáků (1987, p. 8). V této speciální formě učitelova profesního vědění a porozumění jsou klíčové dva aspekty: a) znalosti reprezentací učiva, b) znalosti specifických učebích obtíží žáků, jejich prekoncepcí atp. Podle Shulmana spočívá učitelova erudice v jeho schopnosti transformovat své znalosti učiva do takových forem, které jsou z didaktického hlediska účinné a přizpůsobivé žákům (1987, p. 15). Cíle výzkumu a výzkumné otázky: Námi provedený výzkum se zaměřoval na prob

Classification

  • Type

    A - Audiovisual production

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Pedagogical content knowledge as a key issue in curricular reform</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

  • Place of publication

    Geneva

  • Publisher/client name

    University of Geneva

  • Version

    European conference on educational research

  • Carrier ID