The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00016072" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00016072 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Dynamic Nature of Pedagogical Content Knowledge: Video Case Study from Physics Instruction at the Czech Lower Secondary School
Original language description
Theoretical background: Research on teachers pedagogical content knowledge (PCK) is one of the prominent fields of Anglo-American educational research. In the context of European research tradition, this field is known as research on didactical transformation (e.g. in German as didaktische Transforamtion). Following L. S. Shulman, pedagogical content knowledge represents the blending of content and pedagogy into an understanding of how particular topics, problems, and issues are organized, represented,and adapted to the diverse interests and abilities of learners and presented for instruction (1987, p. 8). In this special form of teacher's professional knowing and understanding, there are two crucial aspects: a) knowledge of representations of subjectmatter, b) understanding of specific learning difficulties and student conceptions. In Shulman's words teachers' expertise lies in the capacity of the teacher to transform the content knowledge he or she possesses into forms that are ped
Czech name
Dynamická povaha učitelových didaktických znalostí obsahu: Případová (video)studie z výuky fyziky na 2. stupni ZŠ
Czech description
Theoretická východiska: Výzkum učitelových didaktických znalostí obsahu představuje je prominentním zájmem anglo-amerického pedagogického výzkumu. V německé jazykové oblasti je s tímto výzkumem setkáme pod označením: výzkum didaktické transformace (didaktische Transforamtion). Podle L. S. Shulmana představují didaktické znalosti obsahu spojení obahu a didaktiky, které vyúsťuje v učitelovo porozuměni tomu, jak určité problémy, témata a pojmy ve výuce strukturovat, reprezentovat a přizpůsobovat různým zájmům a schopnostem žáků (1987, p. 8). V této speciální formě učitelova profesního vědění a porozumění jsou klíčové dva aspekty: a) znalosti reprezentací učiva, b) znalosti specifických učebích obtíží žáků, jejich prekoncepcí atp. Podle Shulmana spočívá učitelova erudice v jeho schopnosti transformovat své znalosti učiva do takových forem, které jsou z didaktického hlediska účinné a přizpůsobivé žákům (1987, p. 15). Cíle výzkumu a výzkumné otázky: Námi provedený výzkum se zaměřoval na prob
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Pedagogical content knowledge as a key issue in curricular reform</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Geneva
Publisher/client name
University of Geneva
Version
European conference on educational research
Carrier ID
—