Problems underlying curriculum research and development in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F08%3A00025092" target="_blank" >RIV/00216224:14410/08:00025092 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K problémům stojícím v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice
Original language description
V příspěvku je věnována pozornost vybraným problémům, které stojí v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice. Autor se kriticky vyslovuje ke skutečnosti, že problémy kurikula u nás zatím nejsou reflektovány v žádoucích teoretických souvislostech. Postupně rozebírá osmi problémů: (1) neusazenost pojmu kurikulum v evropské/české didaktické tradici; (2) neujasněný vztah mezi tvorbou a výzkumem kurikula; (3) střety mezi pedagogickým záměrem a oborovým lobby; (4) naivně romantická představa o integraci všeho se vším; (5) problémy spojené s implementací kurikula; (6) nesoulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem; (7) obsahové vyprazdňování školního vyučování a učení; (8) neuspořádanost obsahů jako překážka kumulativního utváření znalostí. V závěru příspěvku autor poukazuje na skutečnost, že uvedené problémy nejsou českým specifikem. Spíše je lze označit za problémy mezinárodně sdílené; při jejich řešení se lze do jisté míry opírat o zahraniční zkušeno
Czech name
K problémům stojícím v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice
Czech description
V příspěvku je věnována pozornost vybraným problémům, které stojí v pozadí tvorby a realizace kurikula základního vzdělávání v České republice. Autor se kriticky vyslovuje ke skutečnosti, že problémy kurikula u nás zatím nejsou reflektovány v žádoucích teoretických souvislostech. Postupně rozebírá osmi problémů: (1) neusazenost pojmu kurikulum v evropské/české didaktické tradici; (2) neujasněný vztah mezi tvorbou a výzkumem kurikula; (3) střety mezi pedagogickým záměrem a oborovým lobby; (4) naivně romantická představa o integraci všeho se vším; (5) problémy spojené s implementací kurikula; (6) nesoulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem; (7) obsahové vyprazdňování školního vyučování a učení; (8) neuspořádanost obsahů jako překážka kumulativního utváření znalostí. V závěru příspěvku autor poukazuje na skutečnost, že uvedené problémy nejsou českým specifikem. Spíše je lze označit za problémy mezinárodně sdílené; při jejich řešení se lze do jisté míry opírat o zahraniční zkušeno
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP406%2F06%2FP037" target="_blank" >GP406/06/P037: Pedagogical content knowledge as a key issue in curricular reform</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti
ISBN
978-80-7372-414-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
20
Pages from-to
—
Publisher name
FP TUL
Place of publication
Liberec
Event location
Liberec
Event date
Jan 1, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—