Ukrainian pupils in Czech schools and history: selected results of a questionnaire survey
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00137350" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00137350 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415" target="_blank" >https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39420/33415</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/DD2023-1-2-2" target="_blank" >10.5817/DD2023-1-2-2</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Original language description
Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.
Czech name
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Czech description
Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dějiny a dějepis
ISSN
2788-113X
e-ISSN
2788-113X
Volume of the periodical
37
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
22-38
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—