The Methodology for the Determination of the Friction Coefficient after Polishing - Asphalt Roads
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F17%3APR28910" target="_blank" >RIV/00216305:26110/17:PR28910 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - asfaltové vozovky
Original language description
Metodika se zabývá stanovením součinitele tření po provedení laboratorního ohlazování. Tato zkouška je popsána v ČSN EN 12697-49, norma ale neurčuje, jak správně vyhodnotit výsledky. Metodika tedy doplňuje normu o podrobnější zkušební postup a způsob vyhodnocení výsledků. Obsahuje také přepočet součinitele tření po ohlazení na součinitel podélného tření, který je běžně měřen dynamickým meřicím zařízením na vozovce, a také vztah mezi laboratorním ohlazováním a dopravním zatžením.
Czech name
Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - asfaltové vozovky
Czech description
Metodika se zabývá stanovením součinitele tření po provedení laboratorního ohlazování. Tato zkouška je popsána v ČSN EN 12697-49, norma ale neurčuje, jak správně vyhodnotit výsledky. Metodika tedy doplňuje normu o podrobnější zkušební postup a způsob vyhodnocení výsledků. Obsahuje také přepočet součinitele tření po ohlazení na součinitel podélného tření, který je běžně měřen dynamickým meřicím zařízením na vozovce, a také vztah mezi laboratorním ohlazováním a dopravním zatžením.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA02030479" target="_blank" >TA02030479: Introduction of laboratory test method according to prEN 12697-49 to determinate the skid resistance and its development depending on traffic loading to decrease traffic accidents and to prolong life-time of pavement wearing courses</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
WS metodika AV
Regulation ID
141/2016-710-VV/3
Technical parameters
141/2016-710-VV/3
Economical parameters
Na úsecích pozemních komunikací s protismykovými vlastnostmi povrchu vozovky, které nesplňují požadované hodnocení pro provozní způsobilost, byla prokázána násobně zvýšená dopravní nehodovost. Na těchto úsecích by měly být obnoveny protismykové vlastnosti buď údržbovými technologiemi, nebo výměnou obrusné vrstvy, přestože jejich stavební stav je bez závad. Při použití nevhodných materiálů do asfaltové směsi, hlavně hrubého kameniva s nízkou odolností proti ohlazení, může tento stav nastat v krátkém čase po uvedení nové vozovky do provozu. Tím se ale vozovka ve svém životním cyklu velmi prodraží. Pokud ale ještě před výstavbou nebo opravou budou vlastnosti různých asfaltových směsí a použitých materiálů předem ověřeny zkouškou stanovení součinitele tření po ohlazování, tak bude možné zvolit optimální asfaltovou směs pro obrusnou vrstvu daného úseku na základě znalosti dopravního zatížení a požadavku na kvalitu protismykových vlastností. Výsledkem bude nejen ekonomická úspora v životním cyklu vozovky, ale hlav
Certification body designation
Ministerstvo dopravy nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 Praha 1 110 15
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů