The Methodology for the Determination of the Friction Coefficient after Polishing - Concrete Roads
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F17%3APR28917" target="_blank" >RIV/00216305:26110/17:PR28917 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - cementobetonové kryty
Original language description
Metodika se zabývá stanovením součinitele tření po provedení laboratorního ohlazování. Tato zkouška je popsána v ČSN EN 12697-49, norma ale neurčuje, jak správně vyhodnotit výsledky. Metodika tedy doplňuje normu o podrobnější zkušební postup a způsob vyhodnocení výsledků. Obsahuje také přepočet součinitele tření po ohlazení na součinitel podélného tření, který je běžně měřen dynamickým meřicím zařízením na vozovce, a také vztah mezi laboratorním ohlazováním a dopravním zatžením. ČSN EN 12697-49 je určena pro zkoušky asfaltových směsí, metodika popisuje specifika a podmínky pro zkoušení vzorků z cementobetonových krytů.
Czech name
Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - cementobetonové kryty
Czech description
Metodika se zabývá stanovením součinitele tření po provedení laboratorního ohlazování. Tato zkouška je popsána v ČSN EN 12697-49, norma ale neurčuje, jak správně vyhodnotit výsledky. Metodika tedy doplňuje normu o podrobnější zkušební postup a způsob vyhodnocení výsledků. Obsahuje také přepočet součinitele tření po ohlazení na součinitel podélného tření, který je běžně měřen dynamickým meřicím zařízením na vozovce, a také vztah mezi laboratorním ohlazováním a dopravním zatžením. ČSN EN 12697-49 je určena pro zkoušky asfaltových směsí, metodika popisuje specifika a podmínky pro zkoušení vzorků z cementobetonových krytů.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TA02030479" target="_blank" >TA02030479: Introduction of laboratory test method according to prEN 12697-49 to determinate the skid resistance and its development depending on traffic loading to decrease traffic accidents and to prolong life-time of pavement wearing courses</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
WS metodika CB
Regulation ID
141/2016-710-VV/2
Technical parameters
141/2016-710-VV/2
Economical parameters
Na úsecích pozemních komunikací s protismykovými vlastnostmi povrchu vozovky, které nesplňují požadované hodnocení pro provozní způsobilost, byla prokázána násobně zvýšená dopravní nehodovost. Na těchto úsecích by měly být obnoveny protismykové vlastnosti údržbovými technologiemi – jemné frézování, broušení diamantovými kotouči, tryskání ocelovými kuličkami atd. Při použití nevhodného kameniva do betonu pro cementobetonový kryt vozovky, hlavně hrubého kameniva s nízkou odolností proti ohlazení, může tento stav nastat v krátkém čase po uvedení nové vozovky do provozu. Tím se ale vozovka ve svém životním cyklu velmi prodraží. Pokud ale ještě před výstavbou nebo opravou budou vlastnosti různých druhů kameniva a případně i jejich směsí předem ověřeny zkouškou stanovení součinitele tření po ohlazování, tak bude možné zvolit optimální kamenivo pro cementobetonový kryt daného úseku na základě znalosti dopravního zatížení a požadavku na kvalitu protismykových vlastností. Výsledkem bude nejen ekonomická úspora v živo
Certification body designation
Ministerstvo dopravy ČR nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 Praha 1 110 15
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů