Preconcepts of the Concepts from Science Edication and Possibilities of Their Quantitative Diagnostics.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F03%3A00002645" target="_blank" >RIV/44555601:13430/03:00002645 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Preconcepts of the Concepts from Science Edication and Possibilities of Their Quantitative Diagnostics.
Original language description
The report is dedicated preconceptions of basic school students from nature science education. Preconceptions is one of the pivotal term in constructivical pedagogy. It means the student's primary concept definition which is the most important individualcharacteristic for each person. Preconception has own definition and individual integration into the student's cognitive map and is formed by all existing influences which effected on each person in scholastic and extracurricular surroundings. In reportare developed basic thesis of complex quantitative diagnostics by ten choose preconception (drug, energy, fire, density, poison, acid, plastic, radioactivity, lime, air). This diagnostic lean about four basic descriptive categories of preconceptions which are in report minutely discussed. The first descriptive category is cognitive dimension which describe degree of knowledge or "ignorance" of given concept. It is diagnostic by special made knowledge test. The second descriptive cat
Czech name
Prekoncepty vybraných pojmů z oblasti přírodovědného vzdělávání a možnosti jejich kvantitativní diagnostikyPreconcepts of the Concepts from Science Edication and Possibilities of Their Quantitative Diagnostics.
Czech description
Příspěvek je věnován prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělávání. Prekoncept je jedním z klíčových termínů v konstruktivistické pedagogice. Rozumí se tím prvotní žákovo vymezení pojmu, které je jednou z významných individuálníchcharakteristik každého jedince. Prekoncept má vlastní definici a osobité zařazení do kognitivní mapy žáka a je utvářen všemi dosavadními vlivy, které na jedince působily jak ve školním, tak v mimoškolním prostředí. V příspěvku jsou rozpracovány základníteze komplexní kvantitativní diagnostiky deseti vybraných prekonceptů (droga, energie, hoření, hustota, jed, kyselina, plast, radioaktivita, vápno, vzduch). Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné kategorie prekonceptů, které jsou v příspěvkupodrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či "neznalosti" daného pojmu. Diagnostikována je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektivní d
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Daugavpils
Publisher/client name
Daugavpils University
Version
Neuveden
Carrier ID
—