The Quantitative Oriented Research of Preconcepts in Science
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F04%3A00002702" target="_blank" >RIV/44555601:13430/04:00002702 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Quantitative Oriented Research of Preconcepts in Science
Original language description
The report is dedicated preconceptions of basic school students from nature science education. Preconceptions is one of the pivotal term in constructivical pedagogy. It means the student's primary concept definition which is the most important individualcharacteristic for each per-son. Preconception has own definition and individual integration into the student's cognitive map and is formed by all existing influences which effected on each person in scholastic and extracurricular surroundings. In report are developed basic thesis of complex quantitative dia-gnostics by ten choose preconception (drug, energy, fire, density, poison, acid, plastic, radio-activity, lime, air). This diagnostic lean about four basic descriptive categories of preconcep-tionswhich are in report minutely discussed. The first descriptive category is cognitive di-mension which describe degree of knowledge or "ignorance" of given concept. It is diagnostic by special made knowledge test. The second descriptiv
Czech name
Kvantitativně orientovaná diagnostika dětských pojetí v přírodovědných předmětech
Czech description
Příspěvek je věnován prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělává-ní. Prekoncept je jedním z klíčových termínů v konstruktivistické pedagogice. Rozumí se tím prvotní žákovo vymezení pojmu, které je jednou z významných individuálních charakteristik každého jedince. Prekoncept má vlastní definici a osobité zařazení do kognitivní mapy žáka a je utvářen všemi dosavadními vlivy, které na jedince působily jak ve školním, tak v mimoškolním prostředí. V příspěvku jsou rozpracovány základní teze komplexní kvantita-tivní diagnostiky deseti vybraných prekonceptů (droga, energie, hoření, hustota, jed, kyselina, plast, radioaktivita, vápno, vzduch). Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné katego-rie prekonceptů, které jsou v příspěvku podrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či "neznalosti" daného pojmu. Diagnostiko-vána je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektiv
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Project AIDA
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
89-95
Publisher name
University of Malta
Place of publication
Malta
Event location
Maltská republika
Event date
Jan 1, 2004
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—