All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Quantitative Oriented Research of Preconcepts in Science

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F04%3A00002702" target="_blank" >RIV/44555601:13430/04:00002702 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    The Quantitative Oriented Research of Preconcepts in Science

  • Original language description

    The report is dedicated preconceptions of basic school students from nature science education. Preconceptions is one of the pivotal term in constructivical pedagogy. It means the student's primary concept definition which is the most important individualcharacteristic for each per-son. Preconception has own definition and individual integration into the student's cognitive map and is formed by all existing influences which effected on each person in scholastic and extracurricular surroundings. In report are developed basic thesis of complex quantitative dia-gnostics by ten choose preconception (drug, energy, fire, density, poison, acid, plastic, radio-activity, lime, air). This diagnostic lean about four basic descriptive categories of preconcep-tionswhich are in report minutely discussed. The first descriptive category is cognitive di-mension which describe degree of knowledge or "ignorance" of given concept. It is diagnostic by special made knowledge test. The second descriptiv

  • Czech name

    Kvantitativně orientovaná diagnostika dětských pojetí v přírodovědných předmětech

  • Czech description

    Příspěvek je věnován prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělává-ní. Prekoncept je jedním z klíčových termínů v konstruktivistické pedagogice. Rozumí se tím prvotní žákovo vymezení pojmu, které je jednou z významných individuálních charakteristik každého jedince. Prekoncept má vlastní definici a osobité zařazení do kognitivní mapy žáka a je utvářen všemi dosavadními vlivy, které na jedince působily jak ve školním, tak v mimoškolním prostředí. V příspěvku jsou rozpracovány základní teze komplexní kvantita-tivní diagnostiky deseti vybraných prekonceptů (droga, energie, hoření, hustota, jed, kyselina, plast, radioaktivita, vápno, vzduch). Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné katego-rie prekonceptů, které jsou v příspěvku podrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či "neznalosti" daného pojmu. Diagnostiko-vána je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektiv

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Project AIDA

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    89-95

  • Publisher name

    University of Malta

  • Place of publication

    Malta

  • Event location

    Maltská republika

  • Event date

    Jan 1, 2004

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article