Research methods used in children?s conceptions diagnostics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F05%3A00003118" target="_blank" >RIV/44555601:13430/05:00003118 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkumné metody použitelné k diagnostice dětských pojetí
Original language description
Kapitola je věnována prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělávání. Rozpracovány jsou základní teze komplexní kvantitativní diagnostiky prekonceptů. Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné kategorie prekonceptů, které jsou v příspěvku podrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či ?neznalosti? daného pojmu. Diagnostikována je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektivní dimenze, která vyjadřuje jednak vztahovou vazbu žáka k danému pojmu a jednak míru chápání významu daného pojmu žákem. Diagnostikována je výzkumným nástrojem konstruovaným na principu škálování. Třetí popisnou kategorií je zastrukturování, které popisuje včlenění prekonceptů do kognitivní mapy žáka a jeho interakci s ostatními pojmy. Diagnostika vychází ze zásad konceptuálního ma-pování. Poslední popisnou kategorií je plasticita, která vyjadřuje možnost změn, jímž je pre-koncept schopen pod
Czech name
Výzkumné metody použitelné k diagnostice dětských pojetí
Czech description
Kapitola je věnována prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělávání. Rozpracovány jsou základní teze komplexní kvantitativní diagnostiky prekonceptů. Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné kategorie prekonceptů, které jsou v příspěvku podrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či ?neznalosti? daného pojmu. Diagnostikována je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektivní dimenze, která vyjadřuje jednak vztahovou vazbu žáka k danému pojmu a jednak míru chápání významu daného pojmu žákem. Diagnostikována je výzkumným nástrojem konstruovaným na principu škálování. Třetí popisnou kategorií je zastrukturování, které popisuje včlenění prekonceptů do kognitivní mapy žáka a jeho interakci s ostatními pojmy. Diagnostika vychází ze zásad konceptuálního ma-pování. Poslední popisnou kategorií je plasticita, která vyjadřuje možnost změn, jímž je pre-koncept schopen pod
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J037%2F05-DP2" target="_blank" >1J037/05-DP2: The Causes and Mechanisms of the Creation of Educational Barriers of Different Sociocultural Background Members and the Formulation of the Strategies for their Surmounting.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Současné trendy v přírodovědném vzdělávání
ISBN
80-7044-696-X
Number of pages of the result
18
Pages from-to
74-91
Number of pages of the book
—
Publisher name
Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS chapter
—