All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Possibilities of Constructivist Teaching in Science

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F04%3A00002638" target="_blank" >RIV/44555601:13430/04:00002638 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Possibilities of Constructivist Teaching in Science

  • Original language description

    At the present time we are witnessing the process of global reform in education. This especi-ally concerns education in the natural sciences. One of the most important features of this process is an approach to education as an independent construction ofknowledge. In this re-port the basic aspects of constructivist conception of education in natural sciences are discus-sed. Educational process is described as an interaction of four factors: teacher, student, edu-cational process and contents of education. One of basic demands of transformation is to sub-stitute the recent conception of teaching with the model, which considers the student as an active and autonomous person. The constructivist approach in education prescribes a com-pletely different role for teachers and students in the educational process. The teacher beco-mes a manager, mentor, helper. Students are active components. They independently search for, classify, analyse, rate, and criticise information. They discuss their

  • Czech name

    Možnosti konstruktivistické výuky přírodovědných předmětů

  • Czech description

    V příspěvku jsou diskutovány základní aspekty konstruktivistického pojetí výuky zejména v přírodovědných předmětech. Vzdělávací proces je popisován jako interakce čtyř základních faktorů: učitele, žáka, vzdělávacích postupů a obsahu vzdělávání. Učitel seve výuce stává facilitátorem a manažerem vzdělávacího procesu. Žáci jsou v tomto procesu aktivní složkou. Sami vyhledávají informace a pracují s nimi. O svých poznatcích diskutují se spolužáky a s učitelem, korigují své původní představy, případně vytvářejí zcela nové. Principem kon-struktivistické výuky je konfrontace žákových prekonceptů s prameny poznání, které jsou pro ně zdroji informací. Při výuce jsou prezentovány učitelem v didakticky vhodně upravené po-době. Práci žáka s prameny poznání při výuce řídí učitel prostřednictvím pokynů, které v žácích indukují myšlenkové operace různé úrovně a jejich metakognici. Tak se postupně vytváří finální verze pojmu, která je zařazována do kognitivní mapy žáka. V příspěvku jsou diskutovány p

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Project AIDA

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    82-88

  • Publisher name

    University of Malta

  • Place of publication

    Malta

  • Event location

    Maltská republika

  • Event date

    Jan 1, 2004

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article