Possibilities of Constructivist Teaching in Science
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F04%3A00002638" target="_blank" >RIV/44555601:13430/04:00002638 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Possibilities of Constructivist Teaching in Science
Original language description
At the present time we are witnessing the process of global reform in education. This especi-ally concerns education in the natural sciences. One of the most important features of this process is an approach to education as an independent construction ofknowledge. In this re-port the basic aspects of constructivist conception of education in natural sciences are discus-sed. Educational process is described as an interaction of four factors: teacher, student, edu-cational process and contents of education. One of basic demands of transformation is to sub-stitute the recent conception of teaching with the model, which considers the student as an active and autonomous person. The constructivist approach in education prescribes a com-pletely different role for teachers and students in the educational process. The teacher beco-mes a manager, mentor, helper. Students are active components. They independently search for, classify, analyse, rate, and criticise information. They discuss their
Czech name
Možnosti konstruktivistické výuky přírodovědných předmětů
Czech description
V příspěvku jsou diskutovány základní aspekty konstruktivistického pojetí výuky zejména v přírodovědných předmětech. Vzdělávací proces je popisován jako interakce čtyř základních faktorů: učitele, žáka, vzdělávacích postupů a obsahu vzdělávání. Učitel seve výuce stává facilitátorem a manažerem vzdělávacího procesu. Žáci jsou v tomto procesu aktivní složkou. Sami vyhledávají informace a pracují s nimi. O svých poznatcích diskutují se spolužáky a s učitelem, korigují své původní představy, případně vytvářejí zcela nové. Principem kon-struktivistické výuky je konfrontace žákových prekonceptů s prameny poznání, které jsou pro ně zdroji informací. Při výuce jsou prezentovány učitelem v didakticky vhodně upravené po-době. Práci žáka s prameny poznání při výuce řídí učitel prostřednictvím pokynů, které v žácích indukují myšlenkové operace různé úrovně a jejich metakognici. Tak se postupně vytváří finální verze pojmu, která je zařazována do kognitivní mapy žáka. V příspěvku jsou diskutovány p
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Project AIDA
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
82-88
Publisher name
University of Malta
Place of publication
Malta
Event location
Maltská republika
Event date
Jan 1, 2004
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—