All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Inclusive education - Effective education for all students

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895256" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895256 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků

  • Original language description

    Publikace s názvem Inkluzivní vzdělávání - Efektivní vzdělávání všech žáků je vědecko - výzkumnou monografií, tematicky orientovanou na vybrané aspekty konceptu inkluzivního vzdělávání v podmínkách českého vzdělávacího systému. Pojetí publikace je postaveno na předpokladu, že má-li být vzdělávání co nejširšího spektra dětí ve školách hlavního proudu přirozeným a běžným jevem, je nezbytné zaměřit se jednoznačně na potřeby všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu. Podstatou inkluzivního přístupu je akceptování individuálních potřeb každého dítěte, žáka a studenta, neustálý důraz na kvalitu pro všechny účastníky vzdělávacího procesu, zapojení všech a celkový prospěch všech. Proces prosazování inkluze ve vzdělávání je tak dle pohledu autorů nutné neustále spojovat především se snahou o co nejvyšší individualizaci a co nejvyšší kvalitu, ve snaze maximálně naplnit vzdělávací potenciál všech dětí. Publikace nabízíme čtenářům &quot;trojrozměrný&quot; pohled na inkluzi, který respektuje všechny důležité oblasti, do nichž se principy inkluzivního vzdělávání promítají, tedy oblast teoretického základu pedagogické práce, oblast vzdělávací praxe a oblast pedagogického výzkumu. Blok věnovaný inkluzi v teorii vychází z multidimenzionálního a multioborového pohledu na tento vzdělávací koncept. Autoři prezentují inkluzi mimo jiné jako jeden z možných pohledů na to, jak by mohl být nastaven vzdělávací systém. Vzdělávací systém postavený na principech otevřenosti, respektu k přirozené rozmanitosti, spravedlnosti, ale také již zmiňované kvality. Z důležitých otevřených témat lze zmínit také reflexi procesu prosazování inkluze v České republice i ve vybraných zemích, reflexi dopadu prosazování inkluzivních principů na samotné žáky, jejich vzdělávací výsledky, postojová schémata a další. Opomenuta není ani problematika evaluace inkluzivního prostředí škol. Blok nazvaný Inkluze v praxi je založen na výstupech dlouhodobé výzkumné i praktické spolupráce autorů se školami, které vytvářejí inkluzivní vzdělávací prostředí. Čtenářům je tak nabízen strukturovaný model strategického plánování změny ve škole. Model, který byl již prakticky ověřen na téměř třiceti školách v České republice, je funkčním nástrojem pro plánování a realizaci rozvoje inkluzivní školy. V rámci tohoto bloku se autoři věnují také možnostem vytváření takzvaného nerestriktivního vzdělávacího prostředí a roli učitele v inkluzivní škole. Třetí část publikace s názvem Inkluze ve výzkumu je orientována na prezentaci výstupů rozsáhlého originálního výzkumu, který je zaměřen na následné praktické využití jeho výsledků. Výzkumné šetření bylo zacíleno na analýzu postojů žáků k vybraným kategoriím osob s postižením, tedy jednoho ze základních aspektů vytváření přijímacího prostředí školních tříd. Významným zjištěním je například vztah mezi pro-inkluzivními kompetencemi učitele a postoji žáků. Výzkumná zjištění se týkají také prokázání dalších vlivů na žákovské postoje, jsou jimi například samotná přítomnost žáka s postižením ve třídě či sociální blízkost osob s postižením a další. Vliv učitele je nicméně zdaleka nejprůkaznější. Opět se potvrzuje, že osobnost učitele a jeho didaktické kompetence podporují nejen kognitivnímu rozvoj dětí, ale také kultivují jejich postoje a spoluutvářejí pozitivní klima třídy. Publikace tak může být užitečným zdrojem informací a inspirace nejen pro vědecké pracovníky a pedagogy ve školách, jimž je primárně určena, ale také například pro studenty pedagogických oborů, případně také rodičům či obecně všem se zájmem o nové trendy ve vzdělávání.

  • Czech name

    Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků

  • Czech description

    Publikace s názvem Inkluzivní vzdělávání - Efektivní vzdělávání všech žáků je vědecko - výzkumnou monografií, tematicky orientovanou na vybrané aspekty konceptu inkluzivního vzdělávání v podmínkách českého vzdělávacího systému. Pojetí publikace je postaveno na předpokladu, že má-li být vzdělávání co nejširšího spektra dětí ve školách hlavního proudu přirozeným a běžným jevem, je nezbytné zaměřit se jednoznačně na potřeby všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu. Podstatou inkluzivního přístupu je akceptování individuálních potřeb každého dítěte, žáka a studenta, neustálý důraz na kvalitu pro všechny účastníky vzdělávacího procesu, zapojení všech a celkový prospěch všech. Proces prosazování inkluze ve vzdělávání je tak dle pohledu autorů nutné neustále spojovat především se snahou o co nejvyšší individualizaci a co nejvyšší kvalitu, ve snaze maximálně naplnit vzdělávací potenciál všech dětí. Publikace nabízíme čtenářům &quot;trojrozměrný&quot; pohled na inkluzi, který respektuje všechny důležité oblasti, do nichž se principy inkluzivního vzdělávání promítají, tedy oblast teoretického základu pedagogické práce, oblast vzdělávací praxe a oblast pedagogického výzkumu. Blok věnovaný inkluzi v teorii vychází z multidimenzionálního a multioborového pohledu na tento vzdělávací koncept. Autoři prezentují inkluzi mimo jiné jako jeden z možných pohledů na to, jak by mohl být nastaven vzdělávací systém. Vzdělávací systém postavený na principech otevřenosti, respektu k přirozené rozmanitosti, spravedlnosti, ale také již zmiňované kvality. Z důležitých otevřených témat lze zmínit také reflexi procesu prosazování inkluze v České republice i ve vybraných zemích, reflexi dopadu prosazování inkluzivních principů na samotné žáky, jejich vzdělávací výsledky, postojová schémata a další. Opomenuta není ani problematika evaluace inkluzivního prostředí škol. Blok nazvaný Inkluze v praxi je založen na výstupech dlouhodobé výzkumné i praktické spolupráce autorů se školami, které vytvářejí inkluzivní vzdělávací prostředí. Čtenářům je tak nabízen strukturovaný model strategického plánování změny ve škole. Model, který byl již prakticky ověřen na téměř třiceti školách v České republice, je funkčním nástrojem pro plánování a realizaci rozvoje inkluzivní školy. V rámci tohoto bloku se autoři věnují také možnostem vytváření takzvaného nerestriktivního vzdělávacího prostředí a roli učitele v inkluzivní škole. Třetí část publikace s názvem Inkluze ve výzkumu je orientována na prezentaci výstupů rozsáhlého originálního výzkumu, který je zaměřen na následné praktické využití jeho výsledků. Výzkumné šetření bylo zacíleno na analýzu postojů žáků k vybraným kategoriím osob s postižením, tedy jednoho ze základních aspektů vytváření přijímacího prostředí školních tříd. Významným zjištěním je například vztah mezi pro-inkluzivními kompetencemi učitele a postoji žáků. Výzkumná zjištění se týkají také prokázání dalších vlivů na žákovské postoje, jsou jimi například samotná přítomnost žáka s postižením ve třídě či sociální blízkost osob s postižením a další. Vliv učitele je nicméně zdaleka nejprůkaznější. Opět se potvrzuje, že osobnost učitele a jeho didaktické kompetence podporují nejen kognitivnímu rozvoj dětí, ale také kultivují jejich postoje a spoluutvářejí pozitivní klima třídy. Publikace tak může být užitečným zdrojem informací a inspirace nejen pro vědecké pracovníky a pedagogy ve školách, jimž je primárně určena, ale také například pro studenty pedagogických oborů, případně také rodičům či obecně všem se zájmem o nové trendy ve vzdělávání.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-271-0789-6

  • Number of pages

    216

  • Publisher name

    Grada

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book