The influence of cognitive abilities on the development of science literacy among primary school pupils
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897795" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897795 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy
Original language description
Cílem publikace (monografie) s názvem Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy je rozpoznat odlišnosti v kognitivních schopnostech u áků prvního stupně základní školy ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti.Teoretická část předloené monografie se úzce dotýká problematiky kognitivních schopností a rozvojem přírodovědné gramotnosti u áků mladšího školního věku. Věnujeme se obecnému vymezení přírodovědné gramotnosti z historického vývoje. Reflektujeme a diskutujeme z vybraných výzkumů významné faktory, ovlivňující podmínky, průběh a výsledky vzdělávání áků v přírodních vědách. Předmětem našeho zájmu jsou i monosti rozvoje přírodovědné gramotnosti.Výzkumnou část naší práce tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u áků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je ověřit vliv kognitivních schopností ve vztahu k rozvoji přírodovědné gramotnosti. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %). Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky áků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je také širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání.
Czech name
Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy
Czech description
Cílem publikace (monografie) s názvem Vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědné gramotnosti u áků prvního stupně základní školy je rozpoznat odlišnosti v kognitivních schopnostech u áků prvního stupně základní školy ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti.Teoretická část předloené monografie se úzce dotýká problematiky kognitivních schopností a rozvojem přírodovědné gramotnosti u áků mladšího školního věku. Věnujeme se obecnému vymezení přírodovědné gramotnosti z historického vývoje. Reflektujeme a diskutujeme z vybraných výzkumů významné faktory, ovlivňující podmínky, průběh a výsledky vzdělávání áků v přírodních vědách. Předmětem našeho zájmu jsou i monosti rozvoje přírodovědné gramotnosti.Výzkumnou část naší práce tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u áků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je ověřit vliv kognitivních schopností ve vztahu k rozvoji přírodovědné gramotnosti. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %). Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky áků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je také širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-426-1
Number of pages
147
Publisher name
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—