How Do Elementary School Pupils Perceive Deserts?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896861" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896861 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145" target="_blank" >https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.4.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.4.4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak si žáci základních škol představují pouště?
Original language description
Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní miskoncepce vážící se k tomuto biomu. Sekundárním cílem je zjistit, jaké faktory mají klíčovou roli při utváření dětských pojetí pouště. Studie vychází z teoreticko-metodologického rámce kognitivní psychologie, psychodidaktiky i oborové didaktiky geografie. K naplnění uvedených cílů byla využita analýza dětských kreseb a rozhovorů. Celkem bylo analyzováno 66 dětských kreseb pouště, z nichž bylo vybráno 20 jejich autorů nebo autorek k následnému rozhovoru, který se zaměřoval na příčiny zákresu jednotlivých prvků. Výzkum probíhal v 6. ročnících základních škol na Chomutovsku. Výsledky naznačují, že dětská pojetí pouště u sledované skupiny respondentů jsou velmi podobná: žáci si představují především písečnou poušť s minimem srážek a s jasnou nebo polojasnou oblohou; typickým živočichem oblasti je pro ně velbloud, typickými rostlinami jsou kaktus a palma. Z rozhovoru vyplynulo, že hlavní vliv na utváření dětských pojetí mají média a vlastní zkušenosti, sekundárně hraje roli i školní výuka. Značným limitem studie je výběr respondentů, který byl záměrný, relativně nižšího počtu a z jednoho regionu. V závěru článku jsou prezentována doporučení pro učitele, jakým způsobem s dětskými pojetími pouště pracovat; jako vhodné se jeví kombinovat více zdrojů informací, především různé typy vizuálií ukazující diferenciaci tohoto biomu.
Czech name
Jak si žáci základních škol představují pouště?
Czech description
Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní miskoncepce vážící se k tomuto biomu. Sekundárním cílem je zjistit, jaké faktory mají klíčovou roli při utváření dětských pojetí pouště. Studie vychází z teoreticko-metodologického rámce kognitivní psychologie, psychodidaktiky i oborové didaktiky geografie. K naplnění uvedených cílů byla využita analýza dětských kreseb a rozhovorů. Celkem bylo analyzováno 66 dětských kreseb pouště, z nichž bylo vybráno 20 jejich autorů nebo autorek k následnému rozhovoru, který se zaměřoval na příčiny zákresu jednotlivých prvků. Výzkum probíhal v 6. ročnících základních škol na Chomutovsku. Výsledky naznačují, že dětská pojetí pouště u sledované skupiny respondentů jsou velmi podobná: žáci si představují především písečnou poušť s minimem srážek a s jasnou nebo polojasnou oblohou; typickým živočichem oblasti je pro ně velbloud, typickými rostlinami jsou kaktus a palma. Z rozhovoru vyplynulo, že hlavní vliv na utváření dětských pojetí mají média a vlastní zkušenosti, sekundárně hraje roli i školní výuka. Značným limitem studie je výběr respondentů, který byl záměrný, relativně nižšího počtu a z jednoho regionu. V závěru článku jsou prezentována doporučení pro učitele, jakým způsobem s dětskými pojetími pouště pracovat; jako vhodné se jeví kombinovat více zdrojů informací, především různé typy vizuálií ukazující diferenciaci tohoto biomu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie. Chemie. Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
30
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
38-50
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—