All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

How Do Elementary School Pupils Perceive Deserts?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896861" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896861 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145" target="_blank" >https://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/145</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.4.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.4.4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jak si žáci základních škol představují pouště?

  • Original language description

    Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní miskoncepce vážící se k tomuto biomu. Sekundárním cílem je zjistit, jaké faktory mají klíčovou roli při utváření dětských pojetí pouště. Studie vychází z teoreticko-metodologického rámce kognitivní psychologie, psychodidaktiky i oborové didaktiky geografie. K naplnění uvedených cílů byla využita analýza dětských kreseb a rozhovorů. Celkem bylo analyzováno 66 dětských kreseb pouště, z nichž bylo vybráno 20 jejich autorů nebo autorek k následnému rozhovoru, který se zaměřoval na příčiny zákresu jednotlivých prvků. Výzkum probíhal v 6. ročnících základních škol na Chomutovsku. Výsledky naznačují, že dětská pojetí pouště u sledované skupiny respondentů jsou velmi podobná: žáci si představují především písečnou poušť s minimem srážek a s jasnou nebo polojasnou oblohou; typickým živočichem oblasti je pro ně velbloud, typickými rostlinami jsou kaktus a palma. Z rozhovoru vyplynulo, že hlavní vliv na utváření dětských pojetí mají média a vlastní zkušenosti, sekundárně hraje roli i školní výuka. Značným limitem studie je výběr respondentů, který byl záměrný, relativně nižšího počtu a z jednoho regionu. V závěru článku jsou prezentována doporučení pro učitele, jakým způsobem s dětskými pojetími pouště pracovat; jako vhodné se jeví kombinovat více zdrojů informací, především různé typy vizuálií ukazující diferenciaci tohoto biomu.

  • Czech name

    Jak si žáci základních škol představují pouště?

  • Czech description

    Cílem předkládané studie je identifikovat dětská pojetí pouště a hlavní miskoncepce vážící se k tomuto biomu. Sekundárním cílem je zjistit, jaké faktory mají klíčovou roli při utváření dětských pojetí pouště. Studie vychází z teoreticko-metodologického rámce kognitivní psychologie, psychodidaktiky i oborové didaktiky geografie. K naplnění uvedených cílů byla využita analýza dětských kreseb a rozhovorů. Celkem bylo analyzováno 66 dětských kreseb pouště, z nichž bylo vybráno 20 jejich autorů nebo autorek k následnému rozhovoru, který se zaměřoval na příčiny zákresu jednotlivých prvků. Výzkum probíhal v 6. ročnících základních škol na Chomutovsku. Výsledky naznačují, že dětská pojetí pouště u sledované skupiny respondentů jsou velmi podobná: žáci si představují především písečnou poušť s minimem srážek a s jasnou nebo polojasnou oblohou; typickým živočichem oblasti je pro ně velbloud, typickými rostlinami jsou kaktus a palma. Z rozhovoru vyplynulo, že hlavní vliv na utváření dětských pojetí mají média a vlastní zkušenosti, sekundárně hraje roli i školní výuka. Značným limitem studie je výběr respondentů, který byl záměrný, relativně nižšího počtu a z jednoho regionu. V závěru článku jsou prezentována doporučení pro učitele, jakým způsobem s dětskými pojetími pouště pracovat; jako vhodné se jeví kombinovat více zdrojů informací, především různé typy vizuálií ukazující diferenciaci tohoto biomu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie. Chemie. Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    30

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    38-50

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database