The using of 3-dimensional modeling for the calculation of regional transport demand matrix
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F07%3A%230000119" target="_blank" >RIV/44994575:_____/07:#0000119 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The using of 3-dimensional modeling for the calculation of regional transport demand matrix
Original language description
The traffic demand matrix is important data source for a traffic impact assessment and proposal of measures. Matrix can identify from and to where and why people travel and relations between traffic origins and destinations. The 2-dimensional trip distribution is common method based on traffic production and attraction and function of distance or travel time between all zone pairs. The paper presents 3-dimensional modelling, where transport demand between districts known from Population Census has beenused as 3rd dimension. This takes into account fact that the demand inside a district is stronger than inter-district demand. The modelling has been performed by EMME/2 and it allows usage of more realistic transport demand matrices for certain trip type(commuting). The result matrix is input for model network assignment and calculation of traffic volumes and emissions, creation of model scenarios and evaluation of planned measures from the viewpoint of its environmental impacts.
Czech name
Využití 3dimenzionálního modelování pro výpočet regionální matice poptávky po dopravě
Czech description
Mezi nejdůležitější údaje pro posouzení dopravy v zatíženém území a návrhy zlepšujících opatření patří matice dopravních vztahů. Matice dá odpověď na otázku odkud, kam a kolik lidí se v území přepravuje a identifikuje vztahy mezi zdroji a cíli dopravy. Při běžně užívaném dvourozměrném modelování se používá produkce a atraktivita zón a nějaká funkce vzdálenosti nebo cestovního času mezi jednotlivými zónami. Příspěvek prezentuje využití třírozměrného modelování, kdy jako "třetí rozměr" byly využity meziokresní vztahy v rámci kraje, zjištěné ze SLDB. Tento "třetí rozměr" zohledňuje když vztahy uvnitř okresu jsou silnější než meziokresní vztahy. Modelování bylo prováděno v prostředí kanadského programu EMME/2 a umožnilo vznik "realističtější" matice dopravních vztahů pro určitý typ cesty (do zaměstnání). Výsledná matice tvoří podklad pro další procesy, tj. zatěžování modelové sítě, tvorba modelových scénářů rozvoje území a hodnocení plánovaných staveb a opatření z hlediska dopravy a jejího
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AP - Municipal, regional and transportation planning
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1F54H%2F099%2F520" target="_blank" >1F54H/099/520: The methodology of emissions flow calculation for the air quality monitoring, evaluation and management.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
10th International Scientific Conference Mobilita ?07
ISBN
978-80-227-2648-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
135-140
Publisher name
Vydavateľstvo STU
Place of publication
Bratislava
Event location
Bratislava
Event date
May 24, 2007
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—