All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Developing Logical-combinational Thinking

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008589" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008589 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení

  • Original language description

    V příspěvku jsou nabídnuty některé možnosti, jak lze vhodnými aktivitami přispět k rozvíjení logicko-kombinačních schopností žáků základní školy. Aktivity jsou navrženy na základě spektra převážně zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají, vycházejí z vlastního průzkumu na základních školách a z analýzy vybraných učebnic matematiky pro základní školy z hlediska zastoupení úloh, které rozvíjejí kombinační myšlení žáků. Na základě této analýzy byla navržena kategorizace devíti typů kombinatorických úloh, kde úlohy z jednotlivých kategorií mají potenciál rozvíjet určité oblasti kombinačního uvažování žáků. Ukazuje se, že ne všechny typy úloh jsou v dostatečné míře zastoupeny v učebnicích matematiky (převažují hry s čísly a písmeny a geometrické úlohy). Problémem zůstává nejen malé procentuální zastoupení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky, ale též jejich malá druhová rozmanitost. Aktivity, které jsou nabídnuty v příspěvku, jsou určitým námětem, jak jednotlivé úlohy doplnit. Pozornost je věnována i didaktickým kombinatorickým hrám jako vhodné vyučovací metody.

  • Czech name

    Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení

  • Czech description

    V příspěvku jsou nabídnuty některé možnosti, jak lze vhodnými aktivitami přispět k rozvíjení logicko-kombinačních schopností žáků základní školy. Aktivity jsou navrženy na základě spektra převážně zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají, vycházejí z vlastního průzkumu na základních školách a z analýzy vybraných učebnic matematiky pro základní školy z hlediska zastoupení úloh, které rozvíjejí kombinační myšlení žáků. Na základě této analýzy byla navržena kategorizace devíti typů kombinatorických úloh, kde úlohy z jednotlivých kategorií mají potenciál rozvíjet určité oblasti kombinačního uvažování žáků. Ukazuje se, že ne všechny typy úloh jsou v dostatečné míře zastoupeny v učebnicích matematiky (převažují hry s čísly a písmeny a geometrické úlohy). Problémem zůstává nejen malé procentuální zastoupení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky, ale též jejich malá druhová rozmanitost. Aktivity, které jsou nabídnuty v příspěvku, jsou určitým námětem, jak jednotlivé úlohy doplnit. Pozornost je věnována i didaktickým kombinatorickým hrám jako vhodné vyučovací metody.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50300 - Education

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů