Developing Logical-combinational Thinking
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008589" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008589 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení
Original language description
V příspěvku jsou nabídnuty některé možnosti, jak lze vhodnými aktivitami přispět k rozvíjení logicko-kombinačních schopností žáků základní školy. Aktivity jsou navrženy na základě spektra převážně zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají, vycházejí z vlastního průzkumu na základních školách a z analýzy vybraných učebnic matematiky pro základní školy z hlediska zastoupení úloh, které rozvíjejí kombinační myšlení žáků. Na základě této analýzy byla navržena kategorizace devíti typů kombinatorických úloh, kde úlohy z jednotlivých kategorií mají potenciál rozvíjet určité oblasti kombinačního uvažování žáků. Ukazuje se, že ne všechny typy úloh jsou v dostatečné míře zastoupeny v učebnicích matematiky (převažují hry s čísly a písmeny a geometrické úlohy). Problémem zůstává nejen malé procentuální zastoupení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky, ale též jejich malá druhová rozmanitost. Aktivity, které jsou nabídnuty v příspěvku, jsou určitým námětem, jak jednotlivé úlohy doplnit. Pozornost je věnována i didaktickým kombinatorickým hrám jako vhodné vyučovací metody.
Czech name
Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení
Czech description
V příspěvku jsou nabídnuty některé možnosti, jak lze vhodnými aktivitami přispět k rozvíjení logicko-kombinačních schopností žáků základní školy. Aktivity jsou navrženy na základě spektra převážně zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají, vycházejí z vlastního průzkumu na základních školách a z analýzy vybraných učebnic matematiky pro základní školy z hlediska zastoupení úloh, které rozvíjejí kombinační myšlení žáků. Na základě této analýzy byla navržena kategorizace devíti typů kombinatorických úloh, kde úlohy z jednotlivých kategorií mají potenciál rozvíjet určité oblasti kombinačního uvažování žáků. Ukazuje se, že ne všechny typy úloh jsou v dostatečné míře zastoupeny v učebnicích matematiky (převažují hry s čísly a písmeny a geometrické úlohy). Problémem zůstává nejen malé procentuální zastoupení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky, ale též jejich malá druhová rozmanitost. Aktivity, které jsou nabídnuty v příspěvku, jsou určitým námětem, jak jednotlivé úlohy doplnit. Pozornost je věnována i didaktickým kombinatorickým hrám jako vhodné vyučovací metody.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50300 - Education
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů