“Lionfox” invades history lesson, i.e. How to teach today about „those who ruled us“? The didactic potential of the concept of elites in inquiry based teaching of history
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F24%3A00013305" target="_blank" >RIV/46747885:24510/24:00013305 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/" target="_blank" >https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/cshr.2024.26.2.5" target="_blank" >10.5817/cshr.2024.26.2.5</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu
Original language description
Příspěvek je věnován úskalím využívání konceptu elit a kontraelit ve výuce dějepisu na úrovni základní školy. Jde o problematičnost tradiční dominance politických dějin s přihlédnutím k odkazu školy Annales, budování historického myšlení/gramotnosti a současnému směřování diskuse o reformě kurikula dějepisu v ČR. Příspěvek uzavírá názorná badatelsky didaktická hodina, která je příkladem toho, jak lze s využitím tradičního tématu z českého raného středověku vyučovat na základní škole jak znalosti typické pro tradiční „kurikulum“, tak dovednosti očekávané od aktuálně revidovaného vzdělávacího kurikula v České republice, s důrazem na dovednosti, aktivizační metody výuky a mj. také formativní hodnocení. Tímto tradičním tématem je příběh z 10. století, známý případ knížete Oldřicha a jeho konkubíny Boženy, s důrazem na dynamiku genderových stereotypů v současných popularizačních médiích a kontinuitu/diskontinuitu udržení politické moci.
Czech name
Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu
Czech description
Příspěvek je věnován úskalím využívání konceptu elit a kontraelit ve výuce dějepisu na úrovni základní školy. Jde o problematičnost tradiční dominance politických dějin s přihlédnutím k odkazu školy Annales, budování historického myšlení/gramotnosti a současnému směřování diskuse o reformě kurikula dějepisu v ČR. Příspěvek uzavírá názorná badatelsky didaktická hodina, která je příkladem toho, jak lze s využitím tradičního tématu z českého raného středověku vyučovat na základní škole jak znalosti typické pro tradiční „kurikulum“, tak dovednosti očekávané od aktuálně revidovaného vzdělávacího kurikula v České republice, s důrazem na dovednosti, aktivizační metody výuky a mj. také formativní hodnocení. Tímto tradičním tématem je příběh z 10. století, známý případ knížete Oldřicha a jeho konkubíny Boženy, s důrazem na dynamiku genderových stereotypů v současných popularizačních médiích a kontinuitu/diskontinuitu udržení politické moci.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česko-slovenská historická ročenka
ISSN
1214-8334
e-ISSN
—
Volume of the periodical
26
Issue of the periodical within the volume
2/2024
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
91-110
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—