Pictorialism and naturalistic photography: Similarities and differences in approaches to photography in the second half of the 19th century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F23%3A43970351" target="_blank" >RIV/49777513:23330/23:43970351 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Piktorialismus a naturalistická fotografie: Podobnosti a rozdílnosti přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století
Original language description
Příspěvek se věnuje porovnání vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografii a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona.Fotografii byl v počátcích jejího vzniku přisuzován pouze dokumentární charakter, nikoli však umělecký. Piktorialismus tak vznikl jako hnutí, jež umělecký status fotografie obhajovalo. Piktorialisté se snažili fotografii ve své tvorbě přiblížit výtvarnému umění (především malbě) pomocí různých fotografických technik, zejména kombinovaných tisků a retuše. Zapojovali se rovněž do diskuzí o legitimitě umělecké fotografie – jako např. Henry P. Robinson, fotograf a teoretik fotografie, jenž shrnuje své myšlenky v knize Pictorial Effect in Photography.V reakci na piktorialismus vznikl směr zvaný naturalistická fotografie, jehož stoupenci naopak zastávali názor, že fotografie může vzbuzovat umělecký dojem i bez napodobování malířství. Podle nich má fotografie reflektovat skutečnou povahu světa, což ji samo o sobě činí uměním i bez dalších zásahů. Naturalisté se vyhýbali dodatečným úpravám fotografií, neboť byli přesvědčeni, že fotografie by měla zobrazovat svět v jeho skutečné podobě, nikoli prostřednictvím „klamů“ aranžovaných scén a fotomontáží. Peter H. Emerson, jenž je považován za zakladatele naturalistické fotografie, obhajuje své postoje v knize Naturalistic Photography for Students of Art.Cílem předloženého příspěvku je představení a srovnání teoretických přístupů a tvorby obou uvedených autorů s ohledem na historický kontext a vývoj uměleckých směrů ve druhé polovině 19. století. Zmíněné přístupy, jakkoli jsou ve svém pojetí odlišné, ztotožňují se ve svém záměru – tedy usilují o etablování fotografie jakožto umělecké formy.
Czech name
Piktorialismus a naturalistická fotografie: Podobnosti a rozdílnosti přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století
Czech description
Příspěvek se věnuje porovnání vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografii a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona.Fotografii byl v počátcích jejího vzniku přisuzován pouze dokumentární charakter, nikoli však umělecký. Piktorialismus tak vznikl jako hnutí, jež umělecký status fotografie obhajovalo. Piktorialisté se snažili fotografii ve své tvorbě přiblížit výtvarnému umění (především malbě) pomocí různých fotografických technik, zejména kombinovaných tisků a retuše. Zapojovali se rovněž do diskuzí o legitimitě umělecké fotografie – jako např. Henry P. Robinson, fotograf a teoretik fotografie, jenž shrnuje své myšlenky v knize Pictorial Effect in Photography.V reakci na piktorialismus vznikl směr zvaný naturalistická fotografie, jehož stoupenci naopak zastávali názor, že fotografie může vzbuzovat umělecký dojem i bez napodobování malířství. Podle nich má fotografie reflektovat skutečnou povahu světa, což ji samo o sobě činí uměním i bez dalších zásahů. Naturalisté se vyhýbali dodatečným úpravám fotografií, neboť byli přesvědčeni, že fotografie by měla zobrazovat svět v jeho skutečné podobě, nikoli prostřednictvím „klamů“ aranžovaných scén a fotomontáží. Peter H. Emerson, jenž je považován za zakladatele naturalistické fotografie, obhajuje své postoje v knize Naturalistic Photography for Students of Art.Cílem předloženého příspěvku je představení a srovnání teoretických přístupů a tvorby obou uvedených autorů s ohledem na historický kontext a vývoj uměleckých směrů ve druhé polovině 19. století. Zmíněné přístupy, jakkoli jsou ve svém pojetí odlišné, ztotožňují se ve svém záměru – tedy usilují o etablování fotografie jakožto umělecké formy.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů