All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Paper presented at the conference: Pictorialism and Naturalistic Photography in the Context of the Debate on the Artistic Status of Photography in the Second Half of the 19th Century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973269" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973269 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století

  • Original language description

    Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona. Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována. Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art. Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPrahaDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024

  • Czech name

    Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století

  • Czech description

    Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona. Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována. Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art. Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPrahaDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů