Paper presented at the conference: Pictorialism and Naturalistic Photography in the Context of the Debate on the Artistic Status of Photography in the Second Half of the 19th Century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F24%3A43973269" target="_blank" >RIV/49777513:23330/24:43973269 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století
Original language description
Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona. Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována. Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art. Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPrahaDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024
Czech name
Příspěvek na konferenci: Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. pol. 19. století
Czech description
Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona. Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována. Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art. Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.Název akcePerspektivy myšleníMísto konáníPrahaDatum zahájení12.09.2024Datum ukončení14.09.2024
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů