All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Synonymy in Czech language textbooks at the second stage of elementary schools - practice methods

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43930413" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43930413 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/system/files/NCDS2-2015_Spevackova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné

  • Original language description

    V souvislosti s požadavky stanovenými v Rámcovém vzdělávacím programu nás zajímají metody vedoucí ke zdokonalování stylistických a vyjadřovacích schopností žáků druhého stupně základní školy. V příspěvku se zaměřujeme na cvičné metody vedoucí ke zdokonalování schopnosti žáků využívat v jazykových projevech synonymních prostřed ků. Položili jsme si otázku, které druhy slohových cvičení jsou v učebnicích českého jazy ka využívány v souvislosti s učivem o synonymii, nakolik jsou tato cvičení zaměřena na pouhé upevňování znalostí (cvičení lexikální) a nakolik na rozvíjení dovednosti užívat synonymie v projevech (cvičení lexikálněstylizační a textová). Předpokládali jsme, že v nižších ročnících budou v učebnicích zastoupena především lexikální cvičení, ve vyš ších ročnících budou ve vyšší míře zastoupena cvičení lexikálněstylizační a cvičení texto vá. Provedli jsme víceméně náhodný výběr učebnic, jehož východiskem byl oficiální seznam učebnic, zveřejněný na webových stránkách MŠMT. Naše sonda ukázala, že v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy vysoké procento zastoupených cvičení tvoří cvičení lexikální, v menší míře jsou zastoupena cvičení lexikálněstylizační, téměř vůbec cvičení textová. Jednotlivé učebnice se od sebe liší hlavně celkovým počtem synonymických cvičení a rozsahem teoretického zpracování.

  • Czech name

    Problematika lexikální synonymie v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy se zaměřením na metody cvičné

  • Czech description

    V souvislosti s požadavky stanovenými v Rámcovém vzdělávacím programu nás zajímají metody vedoucí ke zdokonalování stylistických a vyjadřovacích schopností žáků druhého stupně základní školy. V příspěvku se zaměřujeme na cvičné metody vedoucí ke zdokonalování schopnosti žáků využívat v jazykových projevech synonymních prostřed ků. Položili jsme si otázku, které druhy slohových cvičení jsou v učebnicích českého jazy ka využívány v souvislosti s učivem o synonymii, nakolik jsou tato cvičení zaměřena na pouhé upevňování znalostí (cvičení lexikální) a nakolik na rozvíjení dovednosti užívat synonymie v projevech (cvičení lexikálněstylizační a textová). Předpokládali jsme, že v nižších ročnících budou v učebnicích zastoupena především lexikální cvičení, ve vyš ších ročnících budou ve vyšší míře zastoupena cvičení lexikálněstylizační a cvičení texto vá. Provedli jsme víceméně náhodný výběr učebnic, jehož východiskem byl oficiální seznam učebnic, zveřejněný na webových stránkách MŠMT. Naše sonda ukázala, že v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy vysoké procento zastoupených cvičení tvoří cvičení lexikální, v menší míře jsou zastoupena cvičení lexikálněstylizační, téměř vůbec cvičení textová. Jednotlivé učebnice se od sebe liší hlavně celkovým počtem synonymických cvičení a rozsahem teoretického zpracování.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Nová čeština doma a ve světě

  • ISSN

    1805-367X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    Neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    112-117

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database