All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA004" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA004 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots

  • Original language description

    Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula

  • Czech name

    Metoda testování odolnosti vůči plus a minus Gz zátěži u českých vojenských pilotů

  • Czech description

    Využití systémů umožňujících nízký let kopírující terén staví piloty před nový druh zátěže. Odolnost vůči tomuto typu zátěže nelze jednoduše odvodit z relaxované +Gz odolnosti. Byla stanovena metodika pro posouzení odolnosti vůči uvedené zátěži. Vzhledemk absenci lidské centrifugy v podmínkách AČR byla zvolena metoda zátěže v průběhu reálného letu. 6 pilotů bylo vyšetřeno při dvou letech na bezpečné výšce a nad terénem po sinusové trajektorii v letounu L-39. Přetížení rovnoměrně oscilovalo mezi krajními hodnotami ?1,5 a +3,5 Gz. Byly porovnány výsledky fyziologické reakce pilota za letu v bezpečné výšce a na snížení letové hladiny 900 ft nad terénem při aktivní a pasivní pilotáži. Výsledky zátěže potvrdily negativní vliv push?pull efektu na odolnost pilotů vůči +Gz přetížení. Test je vhodný pro posouzení přirozené odolnosti vůči uvedené zátěži. Je schopen vybrat jedince s nedostatečnou kardiovaskulární regulací vůči uvedenému typu zátěže a jedince se zvýšenou dráždivostí vestibulárníh

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    KA - Militarism

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Proceedings of International Conference on Aerospace Medicine

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    1

  • Pages from-to

    23-23

  • Publisher name

    IAM Košice

  • Place of publication

    Košice

  • Event location

    Košice

  • Event date

    Jan 1, 2004

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article