Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA004" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots
Original language description
Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula
Czech name
Metoda testování odolnosti vůči plus a minus Gz zátěži u českých vojenských pilotů
Czech description
Využití systémů umožňujících nízký let kopírující terén staví piloty před nový druh zátěže. Odolnost vůči tomuto typu zátěže nelze jednoduše odvodit z relaxované +Gz odolnosti. Byla stanovena metodika pro posouzení odolnosti vůči uvedené zátěži. Vzhledemk absenci lidské centrifugy v podmínkách AČR byla zvolena metoda zátěže v průběhu reálného letu. 6 pilotů bylo vyšetřeno při dvou letech na bezpečné výšce a nad terénem po sinusové trajektorii v letounu L-39. Přetížení rovnoměrně oscilovalo mezi krajními hodnotami ?1,5 a +3,5 Gz. Byly porovnány výsledky fyziologické reakce pilota za letu v bezpečné výšce a na snížení letové hladiny 900 ft nad terénem při aktivní a pasivní pilotáži. Výsledky zátěže potvrdily negativní vliv push?pull efektu na odolnost pilotů vůči +Gz přetížení. Test je vhodný pro posouzení přirozené odolnosti vůči uvedené zátěži. Je schopen vybrat jedince s nedostatečnou kardiovaskulární regulací vůči uvedenému typu zátěže a jedince se zvýšenou dráždivostí vestibulárníh
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
KA - Militarism
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of International Conference on Aerospace Medicine
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
23-23
Publisher name
IAM Košice
Place of publication
Košice
Event location
Košice
Event date
Jan 1, 2004
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—