EXPLANATION AS A DIDACTIC TOOL IN SECONDARY SCHOOL TEACHING
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA25038K5" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A25038K5 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419" target="_blank" >https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/dd2023-1-2-1" target="_blank" >10.5817/dd2023-1-2-1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE
Original language description
Přítomná studie usiluje přispět do diskuze o podobě výuky dějepisu na středních školách. Ty jsou v nejnovějších výročních zprávách České školní inspekce opakovaně kritizovány z přílišné orientace na předávání obsahu, namísto pěstování obecných kompetencí. Výchozím bodem analýzy je pojem vysvětlení, jak ho prezentují kurikulární dokumenty a didaktická literatura. Stejný pojem má současně mnohem zásadnější úlohu v teoriích filosofů historie, kteří pro něj navrhují konkrétnější podoby. Studie tak ve stručnosti vyloží pojetí vysvětlení podle C. G. Hempela, L. J. Goldsteina a H. Whitea a pro každé z nich navrhne potenciální téma a scénář modelové hodiny, která by vyhověla znění platného kurikula. Ukazuje se, že vysvětlení filosofů historie jsou komplexnější povahy než didaktická pojetí a lze je využít pro návrh modelových úloh. Závěrem je vznesena otázka, zda mohou být myšlenky filosofů historie užitečné i v posledním trendu, kterým je rozvoj konkretizované historické gramotnosti.
Czech name
VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE
Czech description
Přítomná studie usiluje přispět do diskuze o podobě výuky dějepisu na středních školách. Ty jsou v nejnovějších výročních zprávách České školní inspekce opakovaně kritizovány z přílišné orientace na předávání obsahu, namísto pěstování obecných kompetencí. Výchozím bodem analýzy je pojem vysvětlení, jak ho prezentují kurikulární dokumenty a didaktická literatura. Stejný pojem má současně mnohem zásadnější úlohu v teoriích filosofů historie, kteří pro něj navrhují konkrétnější podoby. Studie tak ve stručnosti vyloží pojetí vysvětlení podle C. G. Hempela, L. J. Goldsteina a H. Whitea a pro každé z nich navrhne potenciální téma a scénář modelové hodiny, která by vyhověla znění platného kurikula. Ukazuje se, že vysvětlení filosofů historie jsou komplexnější povahy než didaktická pojetí a lze je využít pro návrh modelových úloh. Závěrem je vznesena otázka, zda mohou být myšlenky filosofů historie užitečné i v posledním trendu, kterým je rozvoj konkretizované historické gramotnosti.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propaedeutic of Critical Thinking and Media Literacy in History Education at High Schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dějiny a dějepis
ISSN
2788-113X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
7-21
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—