All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

EXPLANATION AS A DIDACTIC TOOL IN SECONDARY SCHOOL TEACHING

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F24%3AA25038K5" target="_blank" >RIV/61988987:17250/24:A25038K5 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419" target="_blank" >https://journals.muni.cz/dejinyadejepis/article/view/39419</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/dd2023-1-2-1" target="_blank" >10.5817/dd2023-1-2-1</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE

  • Original language description

    Přítomná studie usiluje přispět do diskuze o podobě výuky dějepisu na středních školách. Ty jsou v nejnovějších výročních zprávách České školní inspekce opakovaně kritizovány z přílišné orientace na předávání obsahu, namísto pěstování obecných kompetencí. Výchozím bodem analýzy je pojem vysvětlení, jak ho prezentují kurikulární dokumenty a didaktická literatura. Stejný pojem má současně mnohem zásadnější úlohu v teoriích filosofů historie, kteří pro něj navrhují konkrétnější podoby. Studie tak ve stručnosti vyloží pojetí vysvětlení podle C. G. Hempela, L. J. Goldsteina a H. Whitea a pro každé z nich navrhne potenciální téma a scénář modelové hodiny, která by vyhověla znění platného kurikula. Ukazuje se, že vysvětlení filosofů historie jsou komplexnější povahy než didaktická pojetí a lze je využít pro návrh modelových úloh. Závěrem je vznesena otázka, zda mohou být myšlenky filosofů historie užitečné i v posledním trendu, kterým je rozvoj konkretizované historické gramotnosti.

  • Czech name

    VYSVĚTLENÍ JAKO DIDAKTICKÝ NÁSTROJ VE VÝUCE NA STŘEDNÍ ŠKOLE

  • Czech description

    Přítomná studie usiluje přispět do diskuze o podobě výuky dějepisu na středních školách. Ty jsou v nejnovějších výročních zprávách České školní inspekce opakovaně kritizovány z přílišné orientace na předávání obsahu, namísto pěstování obecných kompetencí. Výchozím bodem analýzy je pojem vysvětlení, jak ho prezentují kurikulární dokumenty a didaktická literatura. Stejný pojem má současně mnohem zásadnější úlohu v teoriích filosofů historie, kteří pro něj navrhují konkrétnější podoby. Studie tak ve stručnosti vyloží pojetí vysvětlení podle C. G. Hempela, L. J. Goldsteina a H. Whitea a pro každé z nich navrhne potenciální téma a scénář modelové hodiny, která by vyhověla znění platného kurikula. Ukazuje se, že vysvětlení filosofů historie jsou komplexnější povahy než didaktická pojetí a lze je využít pro návrh modelových úloh. Závěrem je vznesena otázka, zda mohou být myšlenky filosofů historie užitečné i v posledním trendu, kterým je rozvoj konkretizované historické gramotnosti.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL03000187" target="_blank" >TL03000187: Propaedeutic of Critical Thinking and Media Literacy in History Education at High Schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Dějiny a dějepis

  • ISSN

    2788-113X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    7-21

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database