All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Concept of a Nation in the Teaching of Civic Education in the Period of the First Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73586895" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73586895 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky

  • Original language description

    Na základě analýzy učebnice občanské výchovy a oficiálních osnov tohoto předmětu bylo zkoumáno, jak se za první republiky tento předmět využíval k ovlivňování kolektivní paměti žáků z hlediska národnostní problematiky. S problematikou národa se měli dle osnov setkat všichni žáci, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Ačkoliv tedy byl pojem národ v osnovách několikrát výslovně uveden jako povinné učivo, jen některé učebnice tento pojem nějak definovaly, nejčastěji na základě společného jazyka, území a společenských svazků. V mnohem větší míře se v kapitolách o národě pracovalo s konkrétními příklady, pozornost byla věnována především národům, které žily v Československu. Výklad nebyl v hojnější míře užíván k zdůrazňování jednoty Čechů a Slováků jakožto jednoho národa, ale bez ohledu na to, zda učebnice psaly o Češích nebo Čechoslovácích, vždy intenzivně budovaly kladný vztah žáků ke svému národu. Oproti tomu byla zdůrazňována negativní role Němců a Maďarů v historii a bylo poukazováno na příkoři, kterých se tyto dva národy na Češích a Slovácích dopustili. Vzhledem k tomu, že analyzované osnovy i učebnice byly oficiálně schválené Ministerstvem školství a národní osvěty, lze říci, že si čelní představitelé Československa přáli, aby se výše popsané skutečnosti staly součástí kolektivní paměti národa.

  • Czech name

    Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky

  • Czech description

    Na základě analýzy učebnice občanské výchovy a oficiálních osnov tohoto předmětu bylo zkoumáno, jak se za první republiky tento předmět využíval k ovlivňování kolektivní paměti žáků z hlediska národnostní problematiky. S problematikou národa se měli dle osnov setkat všichni žáci, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Ačkoliv tedy byl pojem národ v osnovách několikrát výslovně uveden jako povinné učivo, jen některé učebnice tento pojem nějak definovaly, nejčastěji na základě společného jazyka, území a společenských svazků. V mnohem větší míře se v kapitolách o národě pracovalo s konkrétními příklady, pozornost byla věnována především národům, které žily v Československu. Výklad nebyl v hojnější míře užíván k zdůrazňování jednoty Čechů a Slováků jakožto jednoho národa, ale bez ohledu na to, zda učebnice psaly o Češích nebo Čechoslovácích, vždy intenzivně budovaly kladný vztah žáků ke svému národu. Oproti tomu byla zdůrazňována negativní role Němců a Maďarů v historii a bylo poukazováno na příkoři, kterých se tyto dva národy na Češích a Slovácích dopustili. Vzhledem k tomu, že analyzované osnovy i učebnice byly oficiálně schválené Ministerstvem školství a národní osvěty, lze říci, že si čelní představitelé Československa přáli, aby se výše popsané skutečnosti staly součástí kolektivní paměti národa.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity

  • ISSN

    1211-6068

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    136-147

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database