The Concept of a Nation in the Teaching of Civic Education in the Period of the First Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73586895" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73586895 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky
Original language description
Na základě analýzy učebnice občanské výchovy a oficiálních osnov tohoto předmětu bylo zkoumáno, jak se za první republiky tento předmět využíval k ovlivňování kolektivní paměti žáků z hlediska národnostní problematiky. S problematikou národa se měli dle osnov setkat všichni žáci, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Ačkoliv tedy byl pojem národ v osnovách několikrát výslovně uveden jako povinné učivo, jen některé učebnice tento pojem nějak definovaly, nejčastěji na základě společného jazyka, území a společenských svazků. V mnohem větší míře se v kapitolách o národě pracovalo s konkrétními příklady, pozornost byla věnována především národům, které žily v Československu. Výklad nebyl v hojnější míře užíván k zdůrazňování jednoty Čechů a Slováků jakožto jednoho národa, ale bez ohledu na to, zda učebnice psaly o Češích nebo Čechoslovácích, vždy intenzivně budovaly kladný vztah žáků ke svému národu. Oproti tomu byla zdůrazňována negativní role Němců a Maďarů v historii a bylo poukazováno na příkoři, kterých se tyto dva národy na Češích a Slovácích dopustili. Vzhledem k tomu, že analyzované osnovy i učebnice byly oficiálně schválené Ministerstvem školství a národní osvěty, lze říci, že si čelní představitelé Československa přáli, aby se výše popsané skutečnosti staly součástí kolektivní paměti národa.
Czech name
Pojetí národa ve výuce občanské nauky za první republiky
Czech description
Na základě analýzy učebnice občanské výchovy a oficiálních osnov tohoto předmětu bylo zkoumáno, jak se za první republiky tento předmět využíval k ovlivňování kolektivní paměti žáků z hlediska národnostní problematiky. S problematikou národa se měli dle osnov setkat všichni žáci, kteří absolvovali povinnou školní docházku. Ačkoliv tedy byl pojem národ v osnovách několikrát výslovně uveden jako povinné učivo, jen některé učebnice tento pojem nějak definovaly, nejčastěji na základě společného jazyka, území a společenských svazků. V mnohem větší míře se v kapitolách o národě pracovalo s konkrétními příklady, pozornost byla věnována především národům, které žily v Československu. Výklad nebyl v hojnější míře užíván k zdůrazňování jednoty Čechů a Slováků jakožto jednoho národa, ale bez ohledu na to, zda učebnice psaly o Češích nebo Čechoslovácích, vždy intenzivně budovaly kladný vztah žáků ke svému národu. Oproti tomu byla zdůrazňována negativní role Němců a Maďarů v historii a bylo poukazováno na příkoři, kterých se tyto dva národy na Češích a Slovácích dopustili. Vzhledem k tomu, že analyzované osnovy i učebnice byly oficiálně schválené Ministerstvem školství a národní osvěty, lze říci, že si čelní představitelé Československa přáli, aby se výše popsané skutečnosti staly součástí kolektivní paměti národa.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
ISSN
1211-6068
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
136-147
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—