Idea of Czechoslovakism in History and Civics textbooks from 1918-1938 (The First Czechoslovak Republic)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73595470" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73595470 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Idea čechoslovakismu v českých učebnicích dějepisu a občanské nauky vydaných v letech 1918–1938
Original language description
Předkládaný příspěvek se zabývá budováním kolektivní paměti a historického vědomí ve výuce dějepisu v Československu v letech 1918–1938 se zaměřením na to, jakými postupy byla prosazována myšlenka o jednotě československého národa. Vychází z předpokladu, že historické učebnice dějepisu jsou pramenem poznání, jak vypadal oficiální státem schválený výklad dějin a že učebnice byly v dlouhodobějším měřítku využívány jako prostředek k vytváření a ovlivňování historického vědomí studující mládeže. Jako doplňující prameny jsou využity také učebnice občanské nauky, které umožňují srovnání toho, jak se s ideou čechoslovakismu zacházelo v různých vyučovacích předmětech. Metodologicky se výzkum opírá o odborné práce, které se zabývají zkoumáním učebnic dějepisu a jejich komparací. Na základě analýzy dějepisných učebnic pro střední školy bylo zjištěno, jakými historickými argumenty byla myšlenka čechoslovakismu v učebnicích dokazována a u kterých historických událostí jsou její projevy nejvíce patrné. Výzkum také ukazuje, že myšlenka o jediném československém národě nestála pouze na zdůrazňování významných a slavných období z historie Čechů a Slováků, ale také na ostrém vymezování se vůči Němcům a Maďarům.
Czech name
Idea čechoslovakismu v českých učebnicích dějepisu a občanské nauky vydaných v letech 1918–1938
Czech description
Předkládaný příspěvek se zabývá budováním kolektivní paměti a historického vědomí ve výuce dějepisu v Československu v letech 1918–1938 se zaměřením na to, jakými postupy byla prosazována myšlenka o jednotě československého národa. Vychází z předpokladu, že historické učebnice dějepisu jsou pramenem poznání, jak vypadal oficiální státem schválený výklad dějin a že učebnice byly v dlouhodobějším měřítku využívány jako prostředek k vytváření a ovlivňování historického vědomí studující mládeže. Jako doplňující prameny jsou využity také učebnice občanské nauky, které umožňují srovnání toho, jak se s ideou čechoslovakismu zacházelo v různých vyučovacích předmětech. Metodologicky se výzkum opírá o odborné práce, které se zabývají zkoumáním učebnic dějepisu a jejich komparací. Na základě analýzy dějepisných učebnic pro střední školy bylo zjištěno, jakými historickými argumenty byla myšlenka čechoslovakismu v učebnicích dokazována a u kterých historických událostí jsou její projevy nejvíce patrné. Výzkum také ukazuje, že myšlenka o jediném československém národě nestála pouze na zdůrazňování významných a slavných období z historie Čechů a Slováků, ale také na ostrém vymezování se vůči Němcům a Maďarům.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Čechoslovakismus
ISBN
978-80-7422-679-3
Number of pages of the result
18
Pages from-to
243-260
Number of pages of the book
480
Publisher name
Nakladatelství Lidové noviny
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—