All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Comparison of the Teaching of History and Civics in Czech and German Schools During the Period of the first Czechoslovak Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73608226" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73608226 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.ped.muni.cz/sbspolecenskevedy/34202.html" target="_blank" >https://www.ped.muni.cz/sbspolecenskevedy/34202.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Srovnání výuky dějepisu a občanské nauky na českých a německých školách v období první československé republiky

  • Original language description

    článek se zabývá výukou dějepisu a občanské nauky v Československu mezi lety 1918–1938. Konkrétně se zaměřuje na to, jakým způsobem měly být v hodinách dějepisu a občanské nauky ovlivňovány názory žáků a studentů. Výzkum byl zaměřen na komparaci výuky na českých a německých školách v Československu a v centru pozornosti proto stálo především budování sebepojetí a vzájemného vnímání Čechů a Němců, a případná polarita názorů v rámci výuky v českém a německém jazyce. Použité prameny byly zákony, výnosy a další dokumenty vydané Ministerstvem školství a národní osvěty, a dále učebnice dějepisu a občanské nauky vydané za první republiky, které měly oficiální schválení ministerstva pro použití ve výuce. Na základě analýzy zvolených pramenů bylo prokázáno, že výuka na školách se odlišovala s ohledem na vyučovací jazyk. Čeští žáci si z výuky odnášeli informace o tom, že prvním českým státem byla Velká Morava, a že v roce 1918 došlo pouze k obnovení české státnosti. Zároveň v nich bylo silně podporováno vědomí o národním mučednictví po roce 1526 a o útisku ze strany Němců. Oproti tomu němečtí žáci nebyli informováni o tom, že by Velká Morava byla prvním českým státem, a naopak byly v německých textech více propojeny české a německé dějiny. V německých učebnicích byla tedy oproti českým textům velmi výrazná absence označování národního nepřítele. Shodně byli čeští i němečtí žáci vedeni k lásce k národu a vlasti a k nutnosti je bránit a pracovat. Práce tedy dokázala, že za první republiky byla i školní výuka dějepisu a občanské nauky místem potýkání mezi Čechy a Němci žijícími v tomto státě, a že v žácích byly budovány názory a poznatky, které v konečném důsledky nemohly vést k tolerantnímu a bezproblémovému soužití.

  • Czech name

    Srovnání výuky dějepisu a občanské nauky na českých a německých školách v období první československé republiky

  • Czech description

    článek se zabývá výukou dějepisu a občanské nauky v Československu mezi lety 1918–1938. Konkrétně se zaměřuje na to, jakým způsobem měly být v hodinách dějepisu a občanské nauky ovlivňovány názory žáků a studentů. Výzkum byl zaměřen na komparaci výuky na českých a německých školách v Československu a v centru pozornosti proto stálo především budování sebepojetí a vzájemného vnímání Čechů a Němců, a případná polarita názorů v rámci výuky v českém a německém jazyce. Použité prameny byly zákony, výnosy a další dokumenty vydané Ministerstvem školství a národní osvěty, a dále učebnice dějepisu a občanské nauky vydané za první republiky, které měly oficiální schválení ministerstva pro použití ve výuce. Na základě analýzy zvolených pramenů bylo prokázáno, že výuka na školách se odlišovala s ohledem na vyučovací jazyk. Čeští žáci si z výuky odnášeli informace o tom, že prvním českým státem byla Velká Morava, a že v roce 1918 došlo pouze k obnovení české státnosti. Zároveň v nich bylo silně podporováno vědomí o národním mučednictví po roce 1526 a o útisku ze strany Němců. Oproti tomu němečtí žáci nebyli informováni o tom, že by Velká Morava byla prvním českým státem, a naopak byly v německých textech více propojeny české a německé dějiny. V německých učebnicích byla tedy oproti českým textům velmi výrazná absence označování národního nepřítele. Shodně byli čeští i němečtí žáci vedeni k lásce k národu a vlasti a k nutnosti je bránit a pracovat. Práce tedy dokázala, že za první republiky byla i školní výuka dějepisu a občanské nauky místem potýkání mezi Čechy a Němci žijícími v tomto státě, a že v žácích byly budovány názory a poznatky, které v konečném důsledky nemohly vést k tolerantnímu a bezproblémovému soužití.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity

  • ISSN

    1211-6068

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    24

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    91-107

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database