Comparison of the Teaching of History and Civics in Czech and German Schools During the Period of the first Czechoslovak Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73608226" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73608226 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ped.muni.cz/sbspolecenskevedy/34202.html" target="_blank" >https://www.ped.muni.cz/sbspolecenskevedy/34202.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Srovnání výuky dějepisu a občanské nauky na českých a německých školách v období první československé republiky
Original language description
článek se zabývá výukou dějepisu a občanské nauky v Československu mezi lety 1918–1938. Konkrétně se zaměřuje na to, jakým způsobem měly být v hodinách dějepisu a občanské nauky ovlivňovány názory žáků a studentů. Výzkum byl zaměřen na komparaci výuky na českých a německých školách v Československu a v centru pozornosti proto stálo především budování sebepojetí a vzájemného vnímání Čechů a Němců, a případná polarita názorů v rámci výuky v českém a německém jazyce. Použité prameny byly zákony, výnosy a další dokumenty vydané Ministerstvem školství a národní osvěty, a dále učebnice dějepisu a občanské nauky vydané za první republiky, které měly oficiální schválení ministerstva pro použití ve výuce. Na základě analýzy zvolených pramenů bylo prokázáno, že výuka na školách se odlišovala s ohledem na vyučovací jazyk. Čeští žáci si z výuky odnášeli informace o tom, že prvním českým státem byla Velká Morava, a že v roce 1918 došlo pouze k obnovení české státnosti. Zároveň v nich bylo silně podporováno vědomí o národním mučednictví po roce 1526 a o útisku ze strany Němců. Oproti tomu němečtí žáci nebyli informováni o tom, že by Velká Morava byla prvním českým státem, a naopak byly v německých textech více propojeny české a německé dějiny. V německých učebnicích byla tedy oproti českým textům velmi výrazná absence označování národního nepřítele. Shodně byli čeští i němečtí žáci vedeni k lásce k národu a vlasti a k nutnosti je bránit a pracovat. Práce tedy dokázala, že za první republiky byla i školní výuka dějepisu a občanské nauky místem potýkání mezi Čechy a Němci žijícími v tomto státě, a že v žácích byly budovány názory a poznatky, které v konečném důsledky nemohly vést k tolerantnímu a bezproblémovému soužití.
Czech name
Srovnání výuky dějepisu a občanské nauky na českých a německých školách v období první československé republiky
Czech description
článek se zabývá výukou dějepisu a občanské nauky v Československu mezi lety 1918–1938. Konkrétně se zaměřuje na to, jakým způsobem měly být v hodinách dějepisu a občanské nauky ovlivňovány názory žáků a studentů. Výzkum byl zaměřen na komparaci výuky na českých a německých školách v Československu a v centru pozornosti proto stálo především budování sebepojetí a vzájemného vnímání Čechů a Němců, a případná polarita názorů v rámci výuky v českém a německém jazyce. Použité prameny byly zákony, výnosy a další dokumenty vydané Ministerstvem školství a národní osvěty, a dále učebnice dějepisu a občanské nauky vydané za první republiky, které měly oficiální schválení ministerstva pro použití ve výuce. Na základě analýzy zvolených pramenů bylo prokázáno, že výuka na školách se odlišovala s ohledem na vyučovací jazyk. Čeští žáci si z výuky odnášeli informace o tom, že prvním českým státem byla Velká Morava, a že v roce 1918 došlo pouze k obnovení české státnosti. Zároveň v nich bylo silně podporováno vědomí o národním mučednictví po roce 1526 a o útisku ze strany Němců. Oproti tomu němečtí žáci nebyli informováni o tom, že by Velká Morava byla prvním českým státem, a naopak byly v německých textech více propojeny české a německé dějiny. V německých učebnicích byla tedy oproti českým textům velmi výrazná absence označování národního nepřítele. Shodně byli čeští i němečtí žáci vedeni k lásce k národu a vlasti a k nutnosti je bránit a pracovat. Práce tedy dokázala, že za první republiky byla i školní výuka dějepisu a občanské nauky místem potýkání mezi Čechy a Němci žijícími v tomto státě, a že v žácích byly budovány názory a poznatky, které v konečném důsledky nemohly vést k tolerantnímu a bezproblémovému soužití.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
ISSN
1211-6068
e-ISSN
—
Volume of the periodical
24
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
91-107
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—