All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The image and Conception of the Historical Role of the Germans in the Czech Lands in the Textbooks of Hisotry and Civics during First Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598069" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598069 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Obraz a pojetí historické role Němců v českých zemí v učebnicích dějepisu a občanské nauky za první republiky

  • Original language description

    Předkládaný příspěvek se zabývá otázkou, jakou roli hráli Němci v příběhu národních dějin při výuce dějepisu a občanské nauky a výchovy v období první československé republiky. K analýze byly využity prameny normativní povahy – zákony, učební osnovy, a především česky psané učebnice. Bylo zjištěno, že národní dějiny byly zaměřeny takřka výhradně na české dějiny, zatímco dějiny ostatních národností žijících v Československu byly do jednotlivých kapitol přidávány jen výjimečně. Němcům a také Maďarům náležela v příběhu československého národa role nepřátel. Němci ji v učebnicích hráli již od samotného počátku národních dějin, za který byla považována Velká Morava, zatímco Maďaři se do role protivníků československého národa dostali až s počátky národního obrození. Ve výkladu o 19. století se pak vždy odrážela polarita Češi – Němci a Slováci – Maďaři a rok 1918 byl popisován jako spravedlivé vyvrcholení národních dějin a odplata za všechna příkoří. V učebnicích občanské nauky docházelo k určitému rozporu mezi teoretickými pasážemi o národnostní problematice a prací s konkrétními příklady. Zatímco v obecné rovině byli žáci vedeni k dodržování práva menšin, k toleranci a lásce k vlasti, v konkrétních případech učebnice opakovaně připomínaly negativní roli Němců a Maďarů v národních dějinách. Jednak výběrem kapitol z národní historie (nejvíce se psalo o obdobích národního útlaku ze strany Němců a Maďarů), jednak tím, že byly tyto národnosti vždy uváděny jako negativní příklad toho, jak se nemá zacházet s národními menšinami.

  • Czech name

    Obraz a pojetí historické role Němců v českých zemí v učebnicích dějepisu a občanské nauky za první republiky

  • Czech description

    Předkládaný příspěvek se zabývá otázkou, jakou roli hráli Němci v příběhu národních dějin při výuce dějepisu a občanské nauky a výchovy v období první československé republiky. K analýze byly využity prameny normativní povahy – zákony, učební osnovy, a především česky psané učebnice. Bylo zjištěno, že národní dějiny byly zaměřeny takřka výhradně na české dějiny, zatímco dějiny ostatních národností žijících v Československu byly do jednotlivých kapitol přidávány jen výjimečně. Němcům a také Maďarům náležela v příběhu československého národa role nepřátel. Němci ji v učebnicích hráli již od samotného počátku národních dějin, za který byla považována Velká Morava, zatímco Maďaři se do role protivníků československého národa dostali až s počátky národního obrození. Ve výkladu o 19. století se pak vždy odrážela polarita Češi – Němci a Slováci – Maďaři a rok 1918 byl popisován jako spravedlivé vyvrcholení národních dějin a odplata za všechna příkoří. V učebnicích občanské nauky docházelo k určitému rozporu mezi teoretickými pasážemi o národnostní problematice a prací s konkrétními příklady. Zatímco v obecné rovině byli žáci vedeni k dodržování práva menšin, k toleranci a lásce k vlasti, v konkrétních případech učebnice opakovaně připomínaly negativní roli Němců a Maďarů v národních dějinách. Jednak výběrem kapitol z národní historie (nejvíce se psalo o obdobích národního útlaku ze strany Němců a Maďarů), jednak tím, že byly tyto národnosti vždy uváděny jako negativní příklad toho, jak se nemá zacházet s národními menšinami.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Vznik Československa a provincie Deutschböhmen

  • ISBN

    978-80-907464-0-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    195-207

  • Publisher name

    SOA v Litoměřicích

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Liberec

  • Event date

    Jun 14, 2018

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article