All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reflection of Educational Needs of Mathematics Teachers as the Basis for Their Professional Development

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584908" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584908 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje

  • Original language description

    Publikace s názvem Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje je společným dílem autorů z katedry matematiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Jejich pedagogické přesvědčení a současně společného jmenovatele všech kapitol publikace lze vyjádřit větou: „Mají-li se žáci něčemu naučit, musejí se chtít učit“. Klíčovou roli hrají v matematické edukaci dva významní, vzájemně úzce související činitelé: motivace žáků k učení, neboť ta propůjčuje učebním činnostem žáka subjektivní smysl, a zvolený způsob práce učitele při realizaci jednotlivých výukových a učebních aktivit. Kniha je pokusem naznačit možnosti pro uplatnění efektivních instrumentů výuky matematiky v primární i sekundární škole, směřujících k překonávání tradovaného pohledu na matematiku jako nudného, neoblíbeného školního předmětu. Publikace je strukturovaná do čtyř hlavních částí: 1. analýza vzdělávacích potřeb učitelů matematiky Olomouckého kraje v regionu střední Moravy; 2. rozvoj pedagogicko-psychologických a diagnostických kompetencí učitelů; 3. rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů 4. rozvoj ICT kompetencí učitelů. Vědecký charakter monografie je akcentován výstupem rozsáhlého výzkumného šetření, jehož výsledky jsou podrobně zpracovány v úvodní kapitole monografie a autoři s nimi pracují i v navazujících kapitolách. Teoretická východiska jsou uvozena problematikou motivace, která je společná pro všechny další části, zdůrazněním potřeby tvořivosti žáků i učitelů jako nedílné součásti výuky. Další kapitola charakterizuje jeden z konstruktivisticky orientovaných vzdělávacích směrů, badatelsky orientovanou výuku matematiky. Zdůrazňuje motivační stránky bádání a objevování jevů, vztahů a zákonitostí, založeném na experimentování. Na to volně navazuje kapitola o důležitosti manipulativních činností žáků ve vyučování a specifika práce s nadanými žáky v matematice. Část zaměřenou na rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů uvádí kapitola o řešení soutěžních úloh podtrhující roli, kterou mohou vhodně volené a kompetentním učitelem náležitě využité matematické učební úlohy z matematických soutěží sehrávat při zvýšení obliby matematiky jako školního předmětu. S tím souvisí další kapitola věnovaná samostatné tvorbě učebních úloh žáky (se zaměřením na pojem funkce) a projektové vyučování. Ideální podmínky pro netradiční a tvořivé osvojování učiva a využití motivačního efektu poskytuje v další kapitole outdoorové vzdělávání, jehož základní principy jsou popsány v kapitole o outdoorovému vyučování matematice. Dalším aktuálním aspektem publikace je také zařazení kapitoly o integraci obsahového (matematického) a jazykového vzdělávání, označovaného CLIL. Možnosti pro rozvoj kompetencí učitelů v oblasti ICT představuje kapitola o edukačním přínosu informačních technologií, a e-learningová podpora matematického vzdělávání, neboť velký motivační potenciál má zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky matematiky.

  • Czech name

    Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje

  • Czech description

    Publikace s názvem Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje je společným dílem autorů z katedry matematiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Jejich pedagogické přesvědčení a současně společného jmenovatele všech kapitol publikace lze vyjádřit větou: „Mají-li se žáci něčemu naučit, musejí se chtít učit“. Klíčovou roli hrají v matematické edukaci dva významní, vzájemně úzce související činitelé: motivace žáků k učení, neboť ta propůjčuje učebním činnostem žáka subjektivní smysl, a zvolený způsob práce učitele při realizaci jednotlivých výukových a učebních aktivit. Kniha je pokusem naznačit možnosti pro uplatnění efektivních instrumentů výuky matematiky v primární i sekundární škole, směřujících k překonávání tradovaného pohledu na matematiku jako nudného, neoblíbeného školního předmětu. Publikace je strukturovaná do čtyř hlavních částí: 1. analýza vzdělávacích potřeb učitelů matematiky Olomouckého kraje v regionu střední Moravy; 2. rozvoj pedagogicko-psychologických a diagnostických kompetencí učitelů; 3. rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů 4. rozvoj ICT kompetencí učitelů. Vědecký charakter monografie je akcentován výstupem rozsáhlého výzkumného šetření, jehož výsledky jsou podrobně zpracovány v úvodní kapitole monografie a autoři s nimi pracují i v navazujících kapitolách. Teoretická východiska jsou uvozena problematikou motivace, která je společná pro všechny další části, zdůrazněním potřeby tvořivosti žáků i učitelů jako nedílné součásti výuky. Další kapitola charakterizuje jeden z konstruktivisticky orientovaných vzdělávacích směrů, badatelsky orientovanou výuku matematiky. Zdůrazňuje motivační stránky bádání a objevování jevů, vztahů a zákonitostí, založeném na experimentování. Na to volně navazuje kapitola o důležitosti manipulativních činností žáků ve vyučování a specifika práce s nadanými žáky v matematice. Část zaměřenou na rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů uvádí kapitola o řešení soutěžních úloh podtrhující roli, kterou mohou vhodně volené a kompetentním učitelem náležitě využité matematické učební úlohy z matematických soutěží sehrávat při zvýšení obliby matematiky jako školního předmětu. S tím souvisí další kapitola věnovaná samostatné tvorbě učebních úloh žáky (se zaměřením na pojem funkce) a projektové vyučování. Ideální podmínky pro netradiční a tvořivé osvojování učiva a využití motivačního efektu poskytuje v další kapitole outdoorové vzdělávání, jehož základní principy jsou popsány v kapitole o outdoorovému vyučování matematice. Dalším aktuálním aspektem publikace je také zařazení kapitoly o integraci obsahového (matematického) a jazykového vzdělávání, označovaného CLIL. Možnosti pro rozvoj kompetencí učitelů v oblasti ICT představuje kapitola o edukačním přínosu informačních technologií, a e-learningová podpora matematického vzdělávání, neboť velký motivační potenciál má zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky matematiky.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-5118-3

  • Number of pages

    336

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book