Reflection of Educational Needs of Mathematics Teachers as the Basis for Their Professional Development
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584908" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584908 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje
Original language description
Publikace s názvem Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje je společným dílem autorů z katedry matematiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Jejich pedagogické přesvědčení a současně společného jmenovatele všech kapitol publikace lze vyjádřit větou: „Mají-li se žáci něčemu naučit, musejí se chtít učit“. Klíčovou roli hrají v matematické edukaci dva významní, vzájemně úzce související činitelé: motivace žáků k učení, neboť ta propůjčuje učebním činnostem žáka subjektivní smysl, a zvolený způsob práce učitele při realizaci jednotlivých výukových a učebních aktivit. Kniha je pokusem naznačit možnosti pro uplatnění efektivních instrumentů výuky matematiky v primární i sekundární škole, směřujících k překonávání tradovaného pohledu na matematiku jako nudného, neoblíbeného školního předmětu. Publikace je strukturovaná do čtyř hlavních částí: 1. analýza vzdělávacích potřeb učitelů matematiky Olomouckého kraje v regionu střední Moravy; 2. rozvoj pedagogicko-psychologických a diagnostických kompetencí učitelů; 3. rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů 4. rozvoj ICT kompetencí učitelů. Vědecký charakter monografie je akcentován výstupem rozsáhlého výzkumného šetření, jehož výsledky jsou podrobně zpracovány v úvodní kapitole monografie a autoři s nimi pracují i v navazujících kapitolách. Teoretická východiska jsou uvozena problematikou motivace, která je společná pro všechny další části, zdůrazněním potřeby tvořivosti žáků i učitelů jako nedílné součásti výuky. Další kapitola charakterizuje jeden z konstruktivisticky orientovaných vzdělávacích směrů, badatelsky orientovanou výuku matematiky. Zdůrazňuje motivační stránky bádání a objevování jevů, vztahů a zákonitostí, založeném na experimentování. Na to volně navazuje kapitola o důležitosti manipulativních činností žáků ve vyučování a specifika práce s nadanými žáky v matematice. Část zaměřenou na rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů uvádí kapitola o řešení soutěžních úloh podtrhující roli, kterou mohou vhodně volené a kompetentním učitelem náležitě využité matematické učební úlohy z matematických soutěží sehrávat při zvýšení obliby matematiky jako školního předmětu. S tím souvisí další kapitola věnovaná samostatné tvorbě učebních úloh žáky (se zaměřením na pojem funkce) a projektové vyučování. Ideální podmínky pro netradiční a tvořivé osvojování učiva a využití motivačního efektu poskytuje v další kapitole outdoorové vzdělávání, jehož základní principy jsou popsány v kapitole o outdoorovému vyučování matematice. Dalším aktuálním aspektem publikace je také zařazení kapitoly o integraci obsahového (matematického) a jazykového vzdělávání, označovaného CLIL. Možnosti pro rozvoj kompetencí učitelů v oblasti ICT představuje kapitola o edukačním přínosu informačních technologií, a e-learningová podpora matematického vzdělávání, neboť velký motivační potenciál má zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky matematiky.
Czech name
Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje
Czech description
Publikace s názvem Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje je společným dílem autorů z katedry matematiky Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Jejich pedagogické přesvědčení a současně společného jmenovatele všech kapitol publikace lze vyjádřit větou: „Mají-li se žáci něčemu naučit, musejí se chtít učit“. Klíčovou roli hrají v matematické edukaci dva významní, vzájemně úzce související činitelé: motivace žáků k učení, neboť ta propůjčuje učebním činnostem žáka subjektivní smysl, a zvolený způsob práce učitele při realizaci jednotlivých výukových a učebních aktivit. Kniha je pokusem naznačit možnosti pro uplatnění efektivních instrumentů výuky matematiky v primární i sekundární škole, směřujících k překonávání tradovaného pohledu na matematiku jako nudného, neoblíbeného školního předmětu. Publikace je strukturovaná do čtyř hlavních částí: 1. analýza vzdělávacích potřeb učitelů matematiky Olomouckého kraje v regionu střední Moravy; 2. rozvoj pedagogicko-psychologických a diagnostických kompetencí učitelů; 3. rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů 4. rozvoj ICT kompetencí učitelů. Vědecký charakter monografie je akcentován výstupem rozsáhlého výzkumného šetření, jehož výsledky jsou podrobně zpracovány v úvodní kapitole monografie a autoři s nimi pracují i v navazujících kapitolách. Teoretická východiska jsou uvozena problematikou motivace, která je společná pro všechny další části, zdůrazněním potřeby tvořivosti žáků i učitelů jako nedílné součásti výuky. Další kapitola charakterizuje jeden z konstruktivisticky orientovaných vzdělávacích směrů, badatelsky orientovanou výuku matematiky. Zdůrazňuje motivační stránky bádání a objevování jevů, vztahů a zákonitostí, založeném na experimentování. Na to volně navazuje kapitola o důležitosti manipulativních činností žáků ve vyučování a specifika práce s nadanými žáky v matematice. Část zaměřenou na rozvoj odborně didaktických kompetencí učitelů uvádí kapitola o řešení soutěžních úloh podtrhující roli, kterou mohou vhodně volené a kompetentním učitelem náležitě využité matematické učební úlohy z matematických soutěží sehrávat při zvýšení obliby matematiky jako školního předmětu. S tím souvisí další kapitola věnovaná samostatné tvorbě učebních úloh žáky (se zaměřením na pojem funkce) a projektové vyučování. Ideální podmínky pro netradiční a tvořivé osvojování učiva a využití motivačního efektu poskytuje v další kapitole outdoorové vzdělávání, jehož základní principy jsou popsány v kapitole o outdoorovému vyučování matematice. Dalším aktuálním aspektem publikace je také zařazení kapitoly o integraci obsahového (matematického) a jazykového vzdělávání, označovaného CLIL. Možnosti pro rozvoj kompetencí učitelů v oblasti ICT představuje kapitola o edukačním přínosu informačních technologií, a e-learningová podpora matematického vzdělávání, neboť velký motivační potenciál má zapojení informačních a komunikačních technologií do výuky matematiky.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5118-3
Number of pages
336
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—