Stylictics and Didactics: New Challenges for L1 Teaching
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73602447" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73602447 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11410/20:10415280
Result on the web
<a href="https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji" target="_blank" >https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka
Original language description
Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.
Czech name
Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka
Czech description
Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji
ISBN
978-83-7431-645-3
Number of pages of the result
42
Pages from-to
110-151
Number of pages of the book
214
Publisher name
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Place of publication
Białystok
UT code for WoS chapter
—