All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Stylictics and Didactics: New Challenges for L1 Teaching

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73602447" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73602447 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11410/20:10415280

  • Result on the web

    <a href="https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji" target="_blank" >https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/286-jezyk-ojczysty-w-edukacji-szkolnej-w-polsce-czechach-i-na-slowacji</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka

  • Original language description

    Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.

  • Czech name

    Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka

  • Czech description

    Studie se zabývá propojením stylistiky a didaktiky; reflektuje zpracování stylistického učiva v učebnicích českého jazyka pro střední školy a pohlíží na něj prizmatem komunikačního paradigmatu a statického/dynamického pojetí komunikátu. Hlavním cílem výuky mateřštiny je formovat komunikačně kompetentního jedince, který dokáže jazyk užívat efektivně s ohledem na komunikační situaci a komunikační záměr. Praxe ovšem ukazuje, že učebnice a státní maturitní zkouška k tomuto cíli nesměřují příliš efektivně. Autoři studie nejprve analyzují očekávané výstupy pro předmět český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia z hlediska statického a dynamického pojetí komunikátu. Dále hledají, jak se výstupy projektují do Katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Následně se věnují stylistickému učivu v učebnicích českého jazyka pro SŠ, kde zjišťují mj. následující problémy: Málo pozornosti věnované běžné každodenní komunikaci, rozpor mezi stylistickou teorií a didaktickou aplikací u některých slohových útvarů, nedostatek aktuálních komunikačních kontextů (např. elektronická komunikace, multimodální texty), nerespektování komunikační funkce textů, nedostatečné reflektování jednotlivých složek komunikační situace a chybějící vztah mezi lokucí, ilokucí a perlokucí.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji

  • ISBN

    978-83-7431-645-3

  • Number of pages of the result

    42

  • Pages from-to

    110-151

  • Number of pages of the book

    214

  • Publisher name

    Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku

  • Place of publication

    Białystok

  • UT code for WoS chapter